Gå til sidens hovedinnhold

Skriver mest om sex og kjendiser

Ny nettside forteller litt mer om hva nettsteder er opptatt av.

Nå kan du fortløpende holde oversikten over hvilke medier som mest tabloide i landet her. På nettsiden ugg.no kan du fra time til time følge utviklingen i et knippe norske nettaviser.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

- Ideen kom da jeg så at nesten 80 prosent av sakene i Nettavisens «siste nytt»-boks var blokkert av en Firefox-plugin jeg bruker som fjerner alle lenker som har «sex», «kjendis» eller «astronomi» i seg.

Det forteller utvikleren av siden, Audun Kvasbø, til NA24 Propaganda.

Mindre tull
Han ble nysgjerrig på hvordan forholdet mellom avisene var på dette - eller, på hvor mye mindre tull de andre har i forhold til Nettavisen - og laget programmet.

Navnet på siden derimot er ingen lang historie.

- Ugg.no hadde jeg allerede registrert fordi det var et fint domene, så det ble navnet på siden fordi det var enkleste utvei.

Teknisk er løsningen veldig enkel, ifølge Kvasbø, som til daglig jobber som IT-konsulent. Et lite program laster ned alle forsidene hver time, renser ut alt som ikke er ren tekst og teller forekomster av ordene i en definert liste.

Historiske data
- Det er ingenting teknisk i veien for å inkludere flere kilder eller ord, men litt av ideen bak siden er at konseptet skal være så enkelt som mulig.

Det lagres også en bearbeidet versjon av alle forsidene hver time i systemet.

- Det er et veldig enkelt script som ble jeg laget i en lunsjpause. Websiden bare leser av disse dataene og presenterer dem for leseren.

Se oversikten her.

En rask telling NA24 Propaganda har foretatt i atekst viser at det er Dagbladet på papir som er flittigst bruker av ordet «sex». Avisen har trykket ordet nesten 800 ganger så langt i år. Papiravisen er tett fulgt av Side 2 med 747 omtaler, mens VG tar bronse med å trykke ordet 705 ganger.

ar du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

NÅ: Eksklusiv motebutikk er i gang med sitt årlige salg