NA24.no

Foto: Vannebo, Marthe Amanda

Skup-prisen 2010 til TV 2

TV2 var den store vinneren på årets Skup-konferanse.

Skup-prisen 2010 gikk til TV 2 Nyhetene for Eldrebløffen. Dermed ble det storeslem for TV 2 i Tønsberg.

- Dette er en anerkjennelse for hele TV 2, og ikke minst for de gamle, skriver TV2 i en melding. Steinar Figved, Robin Idland Krüger og Asbjørn Øyhovden i TV 2 Nyhetene får Skup-prisen 2010 for "Eldrebløffen".

- Jeg er veldig, veldig overrasket, sier Steinar Figved.

- Hadde du forventet å vinne?

- Jeg har levert inn rapport, så jeg har jo sjekket lista over de innsendte, men jeg trodde at ambassadesaken skulle vinne - jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak, sier Figved om TV 2-kollegaene som fikk diplom for ambassadesaken.

- Dette er en anerkjennelse for hele TV 2, og ikke minst for de gamle. Jeg tror vi vant fordi saken handler om tusenvis av eldre mennesker som blir utsatt for en slags overgrep. Vi har avslørt at mange av dem må lide hjemme, selv om de har rett på sykehjemsplass. Dette er brudd på menneskerettighetene, sier prisvinner Asbjørn Øyhovden.

Juryen begrunner:

- Et enkelt case om Hjørdis på 85 som sto i sykehjemskø, ble til en stor avsløring av køer kommunene har ønsket å skjule og som derfor var ukjente for lokalbefolkning og sentrale myndigheter. Det bildet som er skapt av eldresektoren i den politiske debatten, viste seg ikke å stemme, sa juryleder Thor Woje om begrunnelsen for hvorfor prisen gikk til TV 2.

- Metodebruken i prosjektet har blitt til på veien. Hindringer førte til utvikling av nye metoder eller at gamle metoder måtte brukes på nye måter. Prosjektet preges av systematikk, troverdighet og god kildekritisk håndtering. Journalistenes arbeid framstår som en god veiviser gjennom kommunale, kronglete korridorer, og som et særdeles godt eksempel på faktasøkende journalistikk i et politisk landskap preget av tilsløringer, heter det i begrunnelsen for saken.

Overraskelse blant skup-deltagerne
Det var ikke bare vinnerne selv som var overrasket over Skup-juryens valg. På forhånd var det det de store jounalistsakene TV2s ambassadesaken og Aftenpostens Wikileaks-serie som var favoritter.

Da juryen var ferdig med å dele ut fem trøstepremier og et vinnerdiplom, viste det seg at ambassadesaken fikk trøstepremien, mens Aftenposten fikk ingenting. Heller ikke NRK og VG fikk noen priser denne gangen.

I stedet synes juryen at Thule-saken til Finansavisen og Dagens Næringsliv og Tønsberg Blads serie i mot ordfører Per-Arne Karlsen var verdig vinnere. Her er årets vinnere av skupprisen .

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere