Gå til sidens hovedinnhold

Skyfritt i reklamemarkedet

Ingen tror børsfall får konsekvenser for annonsørenes pengebruk.

- Ingen grunn til panikk, sier daglig leder Harald Strømme i Try reklamebyrå til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Går så det griner
Han sier kursfallet ikke er et uttrykk for at norske bedrifter går dårlig.

- Tvert imot, det går så det griner de fleste steder. Så lenge ordrebøkene er fulle og salget går bra hos de fleste annonsørene så vil det heller ikke komme de store kuttene i markedsføringen. Kursfallet den siste tiden er først og fremst et uttrykk for mistillit til finansmarkedene og ikke uttrykk for at bedriftene går dårlig, sier Strømme.

Heller ikke styreformannen i reklamebyråforeningen Kreativt Forum, Kristian Bye, tror på noen snarlig nedtur.

- Det er foreløpig lite som tyder på at kjøpekraften hos norske forbrukere kommer til å falle markert. Så lenge kjøpekraften holder seg så tror jeg ikke på at dette fallet skal utløse noen krise hos annonsørene, sier Bye.

- Ingen pessimisme så langt
Lederen for Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO) Arne Inge Christophersen sier de foreløpig ikke har fått noen signaler om at annonsørene revurderer markedsbudsjettene sine.

- Nei, jeg har snakket med mange i bransjen og tilbakemeldingene jeg har fått er at det foreløpig ikke er noen som har begynt å stokke om på budsjettene. Det er varslet at det blir tidenes lønnsoppgjør og kjøpekraften er veldig sterk. Det er først når folk ser at de får mindre penger tilgjengelig at de begynner å vurdere om de skal la være å kjøpe ny flatskjerm og ellers bremse forbruket. Før det skjer så ser det lyst ut for både annonsører og reklamebransjen, sier Christophersen.

Han mener likevel ikke at det blir en tilsvarende vekst som i 2007, da medieinvesteringene gjennom mediebyråene økte med over 12 prosent.

- Vi justerte ned vekstprognosen for 2008 til 6,8 prosent. Intet tre vokser inn i himmelen og vi tror at veksten vil være lavere i år. Det børsfallet vi har sett til nå forandrer ikke på den prognosen, sier Christophersen.

Spent på utfallet
Harald Strømme sier at de kommende ukene vil vise om dette er en langvarig nedgang.

- Hvis det blir en langvarig børsnedgang så er det flere som vil tape penger og flere som blir berørt av nedgangen. Slike kriser kan virke selvforsterkende og virke inn på andre områder. Det er imidlertid lite som tyder på at det får noen store utslag på det norske reklamemarkedet på kort sikt, til det leverer de norske annonsørene foreløpig for gode resultater, sier Strømme.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere har fastpris vært i januar