*Nettavisen* Økonomi.

Slik ender Tippeligaen

Foto: Åserud, Lise (SCANPIX)

Her er fasiten, omtalen lagt til grunn.

15.03.09 00:45

Før Tippeligaen sparkes i gang er det Martin Andresens gutter som har fått mest oppmerksomhet i norske papir- og nettspalter. Vålerenga har så langt i år vært omtalt i 12.527 artikler.

NA24 Propaganda – Norges største medienettsted

Men dette er kun noen hundre artikler unna det neste laget på medietopplisten NA24 Propaganda har utarbeidet over lagene i Tippeligaen 2009.

Les også: Han er hottest i Tippeligaen

Mer fotball
På neste plass havner Tromsø med 12.152 omtaler. Drøye 1.600 artikler over tredjeplassen på listen fylt av Rosenborg med 10.544 omtaler så langt i år. På fjerdeplass havner Stabæk.

Jumboplassen på omtalelisten over hvilket lag som får mest omtaler i mediene havner Odd Grenland. 10.162 artikler unna toppen og Vålerenga.

Synes du at det har blitt mer fotball i media viser gjennomgangen at du har helt rett. I snitt har de 16 lagene fått nesten 1.400 artikler hver mer enn de fikk på de samme 73 dagene i 2008. Og det er fjorårets seriemestere som øker mest i år. Stabæk har økt omtalen med 73 prosent fra 6449 i 2008 til 10.522. Men det er ikke alle som får større presseklipp bunker.

Fredrikstad hadde fjorårets 73 første dager 7.333 omtaler. I år har de falt til 6.892 omtaler.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

NTB flittigst
I hele 2008 fikk Rosenborg mest omtaler med 78.000 omtaler. Og Odd Grenland minst med 16.153 omtaler i de over 900 norske kildene som er gjennomgått.

Det er sportsavdelingen til NTB som er skriver mest saker om fotballen. VG og Aftenposten følger tett etter.

Ikke overraskende er det regionale medier som skriver mest om eget lag.

Ordet «fotball» blir brukt rundt halvmillion ganger i løpet av et år i norske spalter og det øker fra år til år.

Har du et medietips – kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.