NA24.no

Slik irriterer spillselskapene oss

Sist oppdatert:
DRM, svimlende høye priser, latskap og løgner. Spillindustrien leverer ikke bare underholdning.

Å markedsføre et spill kan være vanskelige greier. Måneder før spillet slippes skal annonsene ut, de siste detaljene ferdigstilles og (aller verst) en strategi for hvordan spillselskapene skal forholde seg til media og publikum må klekkes ut og overholdes.

LES OGSÅ: 5 idiotiske pressestunt

Men det er slett ikke alle selskaper som er like gode på alle feltene. Eller tenker de kanskje at «samme søren, vi gir blaffen i våre potensielle kunder, spillet vårt selger i bøtter og spann likevel»? Mye tyder på det.

Her er fem måter spillselskapene med suksess vil irritere kundene sine.

1. Utstyr spillet med meningsløs kopibeskyttelse

DRM er til for å hindre pirater fra å distribuere spillet gratis over nettet. Vi forstår godt at penger går tapt og man vil ha betalt for de millionene av kronene og tusenvis av timene som er brukt for å skape et spill. Men, stopper kopibeskyttelse pirater? Nei, koden knekkes bare timer etter at spillet er lansert, gjerne før.

DRM gjør det imidlertid til et helvete å være lovlig spiller. Ta SecuROM for eksempel.

Med SecuROM setter spillprodusentene en begrensning på hvor mange ganger du kan installere et spill. På «Spore» var denne grensen satt til tre ganger, og ble ikke endret før EA møtte enormt med kritikk.

Så i praksis, etter at du har reinstallert operativsystemet et par ganger, og etter hvert kjøpt deg en ny datamaskin, er altså spillet, som du har betalt masse penger for, helt ubrukelig. Det går ikke an å installere lenger. Ikke fordi du er en pirat, for piratene kan spille det uten problemer, men fordi spillbransjen liker å tråkke på kundene sine. Og vi bare elsker å bli tråkket på.

2. Forkast nye spillideer og melk gamle merkevarer

En god idé degenererer kjapt til hard arbeid. Og hardt arbeid krever gjerne mye penger. Penger som det slett ikke er garantert du får tilbake, det hele kommer jo an på om forbrukerne faktisk kjøper spillet.

Nybrottsarbeid kan bidra til å utvikle spillindustrien, men kaster sjelden fra seg nok penger til å kjøpe seg en ny sportsbil eller holde elskerinner fornøyd.

Så hvorfor ta sjansen?

Det er naturligvis mye smartere å pumpe ut bedritne spill, basert på store merkevarer (aller helst store barnefilmsuksesser) som selger i bøtter og spann til foreldre som ikke vet bedre og barn som ikke har opplevd bedre. Det er der pengene er, som naturligvis er det viktigste.

3. Bestikk journalister

Hvis du ikke er helt sikker på hvordan spillet du jobber med kommer til å bli mottatt av pressen, sørg for å legge så mye press på kontaktene dine som mulig.

Sett ekstra lange sperrefrister som bare kan «brytes» dersom karakteren er god. Eller enda bedre, ikke send spillet med mindre en høy karakter nærmest er lovet.

Dersom ingenting av dette fungerer, bruk hauger med penger på den største nettsiden og tru med å trekke kampanjene om det virker sannsynlig at siden kommer til å publisere en negativ anmeldelse. Dersom journalisten får sparken på grunn av det hele er det kjempebra. Spillere digger denne typen stoff når de til slutt leser om det på nett.

4. Ta mer betalt enn nødvendig

Dersom et spill normalt koster 499 kroner, ta 599 kroner. Koster det normalt 599, ta 699 kroner. Ja, det er butikkene selv som bestemmer prisene i Norge, men det er en sannhet med modifikasjoner. Butikkene kan ikke tape penger på å selge spill, og utprisen står i forhold til innkjøpsprisen. Skjønner?

En annen kjempegod idé som gamere elsker er å ha ekstra innhold klart allerede ved lanseringen av spillet, men istedenfor å legge dette til spillet, selg det senere som nedlastbart innhold. Enda bedre er det å la innholdet faktisk følge med på disken, men la kundene betale for å låse det opp. Genialt!

En del utviklere lager ekstra innhold til spillene sine uten å ta betalt for det. Det er nettopp den type umoralske handlinger som ødelegger for de andre hardtarbeidende utviklerne i bransjen.

5. Jug dersom du blir konfrontert

Har du en spillkonsoll som feiler nok til at DHL må ansatte ekstrahjelp for å hente dem til service? Ikke innrøm det. Si at det heller er noe galt med statistikken. Det er mye bedre å late som problemet ikke eksisterer noen måneder og håpe at det skal gå over av seg selv.

Truer spillere med å boikotte produktet ditt fordi det har helt åpenbare feil og mangler som absolutt ikke skulle vært der? Igjen, jug og si at det jobbes på spreng med å fikse problemet, mens det i virkeligheten jobbes med ekstra innhold som kan selges til alle de menneskene som ikke har fått med seg problemet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere