NA24.no

Slik takler vi digital mobbing

Foto: Crestock
Sist oppdatert:
Nå starter femte sesong av «Bruk Hue» kampanjen.

To tredeler av landets unge har opplevd digital mobbing eller erting i omgangskretsen, viser en ny undersøkelse gjennomført av Telenor. I dag starter femte sesong av «Bruk Hue» kampanjen, Norges største kampanje mot digital mobbing.

Undersøkelsen viser at 66 prosent av barn mellom 10 og 15 år sier at de selv eller venner har fått mobbemeldinger på Internett eller mobilen. 14 prosent oppgir at dette er vanlig.

- Hver eneste dag opplever tusenvis av norske barn og unge å bli mobbet via mobiltelefon og Internett. Slik kan vi ikke ha det. Kampen mot digital mobbing er en stor utfordring som vi er nødt til å ta på alvor og prøve å få gjort noe med, sier Ragnar Kårhus leder for Telenor Norge i en melding

Siden 2009 har Telenor, Medietilsynet, Røde Kors og Barnevakten jobbet sammen for å bekjempe digital mobbing gjennom den dialogbaserte holdningskampanjen Bruk Hue. Kampanjen gir både barn og voksne gode verktøy og råd for å forebygge og bekjempe digital mobbing, og kan vise til gode resultater. Undersøkelsen som er gjennomført av Norstat på vegne av Telenor viser at tre av fire elever som har deltatt i Bruk Hues holdningskampanje, har fått kunnskapen de trenger for å unngå mobbing via mobiltelefon og internett.

- Det er veldig positivt at så mange som har deltatt på Bruk Hue vet hvordan de skal unngå digital mobbing. Vi har også en effektundersøkelse som viser at tre av fire vil spørre om lov før de legger ut bilder av andre etter at Bruk Hue har vært på skolebesøk. Det viser at det nytter, sier Kårhus i meldingen.

Elevene tar mer hensyn til andre
- Dette er svært gode resultater som gir oss en viktig tilbakemelding om at Bruk Hue er med på å gjøre en forskjell, og det er viktig. Like fullt må vi ikke glemme de som gruer seg til skolestart og som hver dag må leve med konsekvensene av digital mobbing. Vi har en viktig og stor jobb foran oss, sier president i Norges Røde Kors, Svein Mollekleiv i meldingen.

«Kors på halsen», som er Røde Kors sin kontakttelefon for barn og unge, mottar hver dag samtaler fra barn og unge som forteller om at de opplever digital mobbing, eller kanskje har gjort noe de angrer på.

- «Kors på halsen» er til for at barn og unge, uansett hva de har på hjertet, skal kunne ringe eller chatte med en trygg voksenperson. For «Bruk Hue» kampanjen er det viktig å kunne tilby barn og unge et sted de kan henvende seg dersom de får et behov for å snakke med noen etter at kampanjen har vært på besøk, og det ser vi at de gjør, sier Mollekleiv i meldingen.

«Kors på halsen» ble fra høsten 2010 Norges offisielle hjelpelinje for trygg bruk av mobil og nett i samarbeid med Medietilsynet.

En prioritet for regjeringen
Regjeringen har støttet «Bruk Hue»-turneen siden den ble lansert i 2009 og i går var det kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) som sto for den offisielle åpningen av vårens skoleturné foran 500 elever på Marienlyst skole i Drammen.

- «Bruk Hue» er et prakteksempel på hvordan gode krefter går sammen for å bekjempe et komplekst og vanskelig problem som digital mobbing, sier Halvorsen i meldingen.

- Regjeringen tar dette på alvor og jobber blant annet ut ifra vårt eget Manifest Mot Mobbing. Dagens ungdommer er oppvokst med digitale plattformer som en naturlig del av hverdagen, og vårt mål er at alle unge skal oppleve det som et positivt og berikende verktøy, sier Halvorsen i melingen.

Medietilsynets «Trygg Bruk» -prosjekt har bidratt til å realisere skoleturneen.

- Barn, unge, foreldre og lærere i hele landet har hatt nytte av «Bruk Hue». Vi ser en sammenheng mellom økt kunnskap og redusert misbruk av digitale kanaler, da er det spesielt gledelig å se at rådene og budskapene våre fester seg, sier Stian Lindbøl, leder for Medietilsynets Trygg bruk-senter i meldingen.

Dialog mellom foreldre og barn
77 prosent av barna i alderen 10-12 år sier at foreldrene vet hva de bruker mobil eller internett til i stor eller svært stor grad. Det er en økning på cirka ti prosent fra 2010.

- En av de store utfordringene er at digital mobbing er lettere å skjule for foreldre og lærere. Derfor er en av nøklene i kampanjen å føre voksne og barn nærmere hverandre gjennom dialog og kunnskapsheving, sier daglig leder i Barnevakten, Øystein Samnøen i meldingen.

Kampanjen er todelt og gjennomføres på dagtid for elevene, og på kveldstid for foreldre. Så langt har over 50.000 elever og nærmere 10.000 foreldre over hele Norge deltatt på Bruk Hue. 200 ungdomskoler er besøkt så langt.

- Vi får gode tilbakemeldinger fra foreldre om at de lærer mye, og ikke minst at de setter seg ned og diskuterer hvordan man skal oppføre seg på nett og mobil med barna etter å ha deltatt på foreldremøtet. Dette gjør at innholdet fra Bruk Hue holdes levende selv etter at kampanjen har reist videre til neste skole, sier Samnøen i meldingen.

Tusenvis bruker mobbefilter på mobilen
Som en del av kampen mot digital mobbing har Telenor utviklet et eget mobbefilter som skal stenge mobberne ute fra mobilen. At det var behov for tjenesten har Telenor fått erfare i ettertid. I dag har 5329 mobilabonnenter installert mobbefilteret på sine telefoner, en økning på nesten 2000 abonnenter på 6 måneder.

- Målsettingen er å bidra til å etablere et sunt verdi- og normsett blant brukere av digitale tjenester. På sikt håper vi derfor at behovet for mobbefilter og lignende tjenester forsvinner. Foreløpig er det imidlertid ingen tvil om at behovet eksisterer og at mange har behov for ekstra beskyttelse. Her bidrar mobbefilteret på en viktig og helt konkret måte, sier Kårhus meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere