NA24.no

Sliter med inntjeningen

Store nettaviser går i minus, til tross for stor vekst innen nettreklame.

Til tross for at reklame på nett har vokst stort i fem år, går store nettaviser i minus, skriver Dagens Næringsliv.

NA24 - din næringslivsavis

Aftenposten Multimedia, som eies av Schibsted, tapte syv millioner kroner i første kvartal i år. Mediehuset Nettavisen hadde et underskudd på 15 millioner kroner i fjor, og har hatt en dårlig start i år.

Samtidig har veksten innen nettreklame vært mellom 37 prosent og 28 prosent årlig de siste fem år.

Underskuddene skyldes for høye kostnader, tror Arne-Inge Christophersen, leder for mediebyrået Initiative Universal Media og styreleder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO).

Daglig leder Børge Sandengen i Inma, interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring, tror ikke markedet er i ferd med å bli mettet. Sandengen mener de store medieselskapenes nettsatsing kan forsvares strategisk.

NA24.no eies av Media Norge-avisene Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergenes Tidende (ti prosent hver), Adresseavisen (også 10 prosent), Norsk Aller (20 prosent), og TV 2 (40 prosent).

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere