Smell for Grey

Vålerengas reklamebyrå doblet underskuddet i fjor.

21.07.09 12:30

Reklamebyrået Grey, som blant annet har Vålerenga på kundelisten, har levert resultater for 2008. Tallene er dårlig lesning for eierne.

NA24 Propaganda - Norges ledende medienettsted

Selskapet ble i 2005 kjøpt av børsnoterte WPP Group.

I årsrapporten fra Grey Oslo heter det at markedets for reklametjenester gikk på en smell i andre halvår av 2008. Dette slo kraftig inn på reklamebyråets inntjening. Greys fikk et underskudd på driften på hele 6,1 millioner kroner i fjor av en omsetning på 44,9 millioner kroner.

- Utviklingen i det generelle reklamemarkedet har vært stabil frem til annen halvdel av 2008, hvor finanskrisen traff markedet. Selskapet har vært i stand til å fastholde og utvikle sine kunderelasjoner i perioden og har også inngått nye kundekontrakter primo 2009, heter det i kvartalsrapporten.

I 2007 var driftsresultatet på minus 2,7 millioner kroner av en omsetning på 75,3 millioner kroner. Årsresultet viste minus 3,4 millioner kroner, mot minus 1,7 millioner kroner i 2007.

I 2007 var det rettssaken rundt selskapets husleiekontrakter som dro ned tallene. I 2008 ble resultatet dratt ned at ekstraordinære kostnader knyttet til lederskifte og omorganisering.

- Driftsresultatet ble vesentlig påvirket av ekstraordinære personalkostnader i perioden rundt lederskiftet og videre reorganisering, heter det i kvartalsrapporten.

I 2009 ventes det at Grey vil omsette for rundt fjorårsnivået, altså 44 millioner kroner. Likevel ventes det at resultatet bedres etter kutt i kostnadene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.