NA24.no

Snart slenger de dritt

Sist oppdatert:
Om historien gjentar seg vil presidentkandidatene snart endre taktikk. Les om skittkastingen gjennom tidene.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Historien gir et ensidig bilde av den tradisjonelle presidentvalgkampen - den som graver opp mest ulumskheter om motstanderen går av med seieren.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Mye tyder på at vi også vil se dette i løpet av året, men ekspertene er imidlertid ikke like sikre i sin sak som tidligere.

Hillary først ute
Nå i midten av februar var amerikanerne likevel vitne til det som kan være starten på en svertekampanje i forbindelse med det amerikanske nominasjonsvalget.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Senator Hillary Clinton lanserte i forkant av valget i Wisconsin 20. februar det som blir omtalt som 2008-valgets første reklame med skittkastingens karakteristikk - blant kandidatene som fortsatt kjemper om kandidatplassen, vel å merke.

Hun forsøkte å vinne velgere ved å beskylde Barack Obama for å ha nektet å delta i en debatt med henne fordi han heller ville holde taler enn å svare for seg. I reklamen tar også Clinton for seg Obamas helseplan, som hun mener vil være altfor kostbar.

Se Hillary Clintons første reklame hvor Barack Obama får gjennomgå. Artikkelen fortsetter under videovinduet.

Det lyktes altså ikke - Obama vant delstaten med 17 prosent. For øvrig har Clinton også begynt å sende hard skyts mot republikaner John McCain, men kampen mellom republikanerne og demokratene er ikke ventet å starte for fullt før nominasjonsvalget er over.

Enklere før
Flere amerikanske valgeksperter mener befolkningen etter hvert begynner å sette pris på andre kampanjeformer enn den tradisjonelle skittkastingen.

Presidentkandidatens rådgivere har til nå i årets kampanje vært varsomme med å starte negative kampanjer om motstanderne.

- Det er nye regler med tanke på svertekampanjer, og vi finner ut hvordan de er etter hvert som presidentvalget nærmer seg, sier Ed Rogers, veteran-strateg på republikansk side, til BusinessWeek.

Som du kan lese lenger ned, var det langt enklere for folk som Rogers før i tiden. De to Bushene, der Rogers for øvrig jobbet for den førstes kampanje allerede i 1988, Abraham Lincoln, Lyndon Johnson og de mange andre presidentkandidatene tok vellykket i bruk denne taktikken.

Bok om kampanjene
For de som aktivt har tatt i bruk taktikken i denne kampanjen er allerede ute for lengst. Mitt Romney og John Edwards startet tidlig med kjølige omtaler om sine motstandere, men som vi vet - de har for lengst tapt kampen om presidentvervet.

Ekspert på politiske svertekampanjer, Kerwin Swint, har forfattet en bok om de tjuefem verste valgkampanjene gjennom tidene, og har selv liten tro på at årets valg vil kreve et nytt kapittel i boken hans. Men han mener noe sannsynligvis vil dukke opp.

La oss likevel ta et tilbakeblikk på de verste svertekampanjene i USA.

Bush med hard skyts
Vi hopper ikke så langt i første omgang. De fleste husker vel kampen mellom nåværende president George W. Bush og hans motkandidat på demokratisk side, John Kerry, for fire år siden.

Valgkampanjene ble et synonym på politisk skittkasting. Og det var taperen Kerry som fikk gjennomgå hardest - beskyldt for saker som i etterkant viste seg å være misvisende.

Bush ledet nemlig an kampanjen om å så tvil rundt John Kerrys heltemodighet under Vietnam-krigen. Organisasjonen Swift Vets and POWs for Truth gikk med støtte fra Bush aktivt ut med beskyldninger om at Kerry i virkeligheten ikke hadde gjort seg fortjent til dekorasjonene han mottok etter krigens slutt.

Dette viste seg å være falske eller misvisende beskyldninger, men bidro likevel sterkt til Kerrys fall.

Svertekampanjenes mor
Men dette er ikke den eneste vellykkede kampanjen man har sett i forkant av amerikanske presidentvalg. La oss gå noen tiår tilbake - til 1964, da Lyndon Johnson kjempet mot Barry Goldwater i oppkjøringen til presidentvalget det samme året.

Se «alle svertekampanjers mor» under. Artikkelen fortsetter under videovinduet.

Forfatter Swint karakteriserer reklamen som viste seg å bli en innertier for Johnson for «alle svertekampanjers mor» - reklamen er mer kjent som «Daisy Girl», og viser en liten jente som teller ned i en blomstereng. Kontratsen blir derfor sterkt når vi i det neste klippet ser en atombombe som blir eksplodert.

Reklamen skulle spille på Goldwaters krigsglade planer for USA, og det funket til de grader. Johnson vant presidentvalget.

Verste gjennom tidene
Denne kampanjeformen startet imididlertid så eventylig lenge før. Allerede i 1828 ble taktikken brukt for å kapre presidentplassen.

Den daværende presidenten John Quincy Adams ble utfordret av krigshelten Andrew Jackson, noe ikke Adams likte særlig godt.

Hele hans kampanje gikk da ut på å sverte motstanderen, ved blant annet å hevde at hans mor var prostituert, at hans kone var bigamist og at Jackson selv var en morder.

Kilder sa på den tiden at Jacksons kone, Rachel, ble så fortvilet over anklagene at hun døde av hjerteinfarkt før hun fikk oppleve at nettopp hennes mann ble innsatt som USAs syvende president. Swint beskriver kampanjen som den verste gjennom tidene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere