*Nettavisen* Økonomi.

Solgte reklame for 242 millioner

Foto: INMA

Rekordvekst på nett i mars.

Omsetningsveksten innen internettannonsering i mars lander på hele 16 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor. Merkevareannonsering lander på en vekst på 15,7 prosent, og vi må helt tilbake til desember 2010 for å finne tilsvarende sterke veksttall innen merkevare.

Når første kvartal oppsummeres, står det klart at den stabile veksten for nettet som markedsføringskanal holder seg. Annonsering på internett omsatte i 639 millioner i første kvartal, en oppgang på 14 prosent sammenlignet med samme periode i 2011.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Ikke overraskende
Totalt omsatte internettannonsering for 242 millioner kroner i mars, hvorav 158 millioner kommer fra merkevareannonsering.

- At merkevareannonsering vokser så kraftig i mars er veldig positivt, men ikke veldig overraskende, sier Anders Willstedt, daglig leder i INMA i en melding.

- Mediebyråene rapporterte for noen uke siden en tilsvarende vekst for internett, og det finnes for tiden en veldig optimisme i markedet rundt displayannonsering på nett, fortsetter han i meldingen.

Men det er ikke bare merkevare som vokser i mars. Rubrikkannonsering vokser med 17,6 prosent, og det er fremfor alt rubrikkategorien «Annet» som driver veksten, med en total vekst på 69 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

- I denne kategorien ligger blant annet reise, og det er helt naturlig at dette er et område som vokser kraftig i forbindelse med at folk planlegger ferie, sier Willstedt i meldingen.

God måned for Finn
Finn.no er en av de medier som hatt en god marsmåned.

- Mars måned har vært en god måned for oss, både for merkevareannonsering og rubrikkannonsering. Stillingsmarkedet har fortsatt veldige gode tider og etterspørselen etter displayannonsering fortsetter like bra for alle av våre markedsplasser som det har vært den siste tiden, forteller Geir Jangås, produktdirektør for reklameprodukter i Finn.no, i meldingen.

- Markedet for displayannonsering går en spennende tid i møte, og økte krav og økt etterspørsel fra annonsørene gjør at jeg ser veldig optimistisk på hva som vil skapes på dette området fremover sier Jangås, i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.