*Nettavisen* Økonomi.

Solgte reklame for 3,5 milliarder

Foto: Bildemontasje (Shutterstock/Nettavisen)

TV- og nettreklamen er i førersetet.

I tredje kvartal vokste medieinvesteringene med tre prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal 2009. Samlet omsatte reklamemarkedet drøyt 3,5 milliarder kroner i kvartalet og nær 12 milliarder kroner hittil 2010, melder Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

TV- og Internettreklame er de sterke driverne i oppgangen, Også dagspressen viser imidlertid tydelig vekst sammenliknet med 2009. Andre medier som øker sine reklameinntekter i dette kvartal er kino, uadressert direktereklame, ukepressen, fagpressen, utendørsreklame og radioreklamen.

- Høytrykket i markedet er ikke stabilt. TV- og nettreklamen vokser med stor kraft, men flere andre medier viser ingen stabil vekst, sier daglig leder Magnus Anshelm, i meldingen.

- Dagspressen viser styrke ved å øke sine reklameinntekter mer enn markedet. Australieren Rawsons påstander om dagspressens snarlige død er ikke bare overdrevet, men direkte feilaktig. Dagspressen kommer trolig til å ha en sterk posisjon i mediemiksen i mange år framover. Det er Ola og Karis lesevaner som avgjør dette, avslutter Magnus Anshelm.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.