Gå til sidens hovedinnhold

Sommer øker avissalget

Sommer, sol og ferie påvirker både avissalg og avisopplag.

Mer fritid og fint vær gjør at sommermånedene ofte er godt nytt for landets aviser.

NA24 Propaganda- landets største medienettsted

Opplagsøkning sommerstid
Tall fra TNS-Gallup for sommeren 2006 viser at nordmenns avislesing på generell basis holder seg stabil gjennom sommerferien.

Likevel har løssalgsavisene, og da særlig VG og Dagbladet, generelt høyere opplag i og rundt sommeren og andre ferier.

De to tabloidavisene kan ha i noen av sommerukene ha en opplagsøkning på opptil 19 prosent, gjerne da med en «topp» rundt uke 30.

Mer tid
Ifølge Lasse Jørgensen, salgssjef i VG, er hovedårsaken til at avislesingen går opp om sommeren at folk har ferie og mer fritid. Derfor øker de opplaget.

- At løssalgstallene går opp, er noe vi ser spesielt om sommeren. Tallene går opp i andre ferier som påske og jul også, men sommeren er som regel spesielt god. Folk har mer tid til å hygge seg i sommerferien. Man kjøper seg gjerne en avis for å kose seg litt, sier han til NA24 Propaganda.

Også Anders Skogvold, administrerende direktør i Dagbladet, mener fritid har stor innvirkning på avislesingen.

- Tidsaspektet er det viktigste når det gjelder hvorfor man leser mer aviser sommerstid. Folk har bedre tid til å slappe av, og mange gjør ofte det med en god kopp kaffe og en avis, sier han til NA24 Propaganda.

Sol selger aviser
Jørgensen mener sommerværet også har en innvirkning på lesertallene.

- Jo mer sola skinner, jo mer kjøper vi aviser. En skulle kanskje tro at det var motsatt, og at dårlig vær gjorde at vi brukte mer tid på avislesing fordi man tilbringer mer tid inne, men det er faktisk ikke slik. Når det er fint vær er vi gjerne ute. Vi drar mer i butikker og handler, og da kjøper mange også med seg en avis. Folk synes det er hyggelig å ha med seg avisen på stranden og når man gjør ulike aktiviteter, sier Jørgensen.

Skogvold er enig i at fint vær gjør at flere leser aviser, men han tror også at utvidet distribusjon har en del å si.

- Vi har en god del flere forhandlere sommerstid, blant annet på campingplasser og populære sommersteder. Vi utvider distribusjonen vår, og særlig båtsalg har vist seg populært. I sommer har vi også begynt å sende aviser til Bulgaria, slik at nordmenn kan lese Dagbladet når de er på ferie, sier han.

Mindre «sommerfokus»
I motsetning til ukepressen, velger ikke avisene å legge like stort fokus på «sommersaker» for å fenge leserne.

- Vi pleier jo å ha noen sommersaker og sommerkonkurranser for å krydre litt, men målet vårt er først og fremst å skrive om nyheter. Vi har altså ikke et spesielt fokus på sommeren, men dersom vi skriver saker som kan relateres til det, som for eksempel saker om reisemål og mat, prøver vi å komme med sommerlige vinklinger på det, sier Jørgensen.

Også Dagbladet velger å satse mest på nyheter.

- I likhet med resten av året prøver vi om sommeren å lage en god nyhetsavis, en avis for dem som leser mye, sier Skogvold, og legger til:

- Ellers håper vi jo selvfølgelig på mye godt vær, sol, gode saker og en generelt god avissommer.

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 77,72 øre - fastpris 24,90 øre