Sosiale medier + TV = Sant

Foto: Kallestad, Gorm (SCANPIX)

62 prosent bruker sosiale medier mens de ser på TV - en økning på 18 prosentpoeng på ett år.

Resultatene fra Ericsson ConsumerLabs studie, TV & Video Consumer Trend Report 2012, avdekker «sosial TV» som nytt massemarkedsfenomen.

62 prosent av forbrukerne benytter sosiale medier mens de ser på TV på ukesbasis, en økning på 18 prosentpoeng på ett år. Dette gjelder 66 prosent av kvinnene og 58 prosent av mennene. 25 prosent av forbrukerne bruker sosiale medier til å diskutere det de ser på – mens de ser det.

Stadig mer streaming
- Mobile enheter er en viktig del av TV-opplevelsen, ettersom 67 prosent av forbrukerne benytter smarttelefoner, nettbrett og bærbare PC'er for å se på TV. Videre sier seks av 10 at de bruker on demand-tjenester hver eneste uke. TV-titting mens man er på farten blir mer populært, og 50 prosent av tiden som brukes på TV og video fra smarttelefonen gjøres utenfor hjemmet – hvor bredbåndsforbindelsene fasiliterer økningen, sier Niklas Rönnblom, seniorrådgiver ved Ericsson ConsumerLab.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Selv om seervaner og -krav endrer seg, sier bare 7 prosent av forbrukerne at de vil redusere sine TV-abonnement i fremtiden. I stedet for å kutte utgifter, er forbrukerne villige til å betale mer for en styrket seeropplevelse. 41 prosent av forbrukerne sier at de er villige til å betale for TV og videoinnhold i HD.

Les hele rapporten her

- Over halvparten av forbrukerne ønsker å kunne velge sitt TV- og videoinnhold, sier Rönnblom.

- Ettersom antallet skjermer og tjenester øker, ser vi ivrig etter en brukervennlig tjeneste som kan bringe alt samlet. Denne burde gjøre det mulig for forbrukeren å blande on-demand- og lineær TV med live-innhold, å oppdage innhold og å glede seg over sosial TV-bruk så vel som sømløs tilgang på tvers av ulike enheter, sier han.

460 millioner forbrukere
Dataene ble innhentet i 12 av verdens mest folkerike land. I alt ble 14 kvalitative og 12,000 kvantitative online-intervjuer, som representerer over 460 millioner forbrukere – gjennomført.

Ericsson ConsumerLab henter innsikt gjennom et globalt forbrukerforskningsprogram basert på intervjuer med 100,000 individer hvert år, i mer enn 40 land og 15 megabyer – som statistisk representerer meninger blant 1,1 milliarder mennesker. Både kvantitative og kvalitative metoder brukes, og hundrevis av timer benyttes med forbrukere fra ulike kulturer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.