NA24.no

Sosiale medier er viktig for Nordmenn

Sosiale nettverk kan ikke bli pålagt å overvåke om brukerne laster opp piratkopiert materiale. Det har EU-domstolen i Luxenbourg bestemt.
Sosiale nettverk kan ikke bli pålagt å overvåke om brukerne laster opp piratkopiert materiale. Det har EU-domstolen i Luxenbourg bestemt. Foto: Montasje
Sist oppdatert:
Det viser en ny internasjonal undersøkelse

Nordmenn er proffest i sosiale medier og har langt større tro på bruk av sosiale medier i arbeidslivet enn våre skandinaviske naboer, viser ny internasjonal undersøkelse.

Seks av 10 norske arbeidstagere mener nå de kan finne ny jobb på Facebook, Twitter, LinkedIn eller andre digitale møteplasser.

Fire ganger i året tar Randstad, verdens nest største selskap innen rekruttering, bemanning og HR, temperaturen på det internasjonale arbeidsmarkedet. Årets første rapport tar for seg sosiale medier i arbeidslivet. Resultatene viser at nordmenn har et langt mer profesjonelt bruksmønster enn våre naboer i syd og øst.

Mens 43 prosent av norske arbeidstagere mener de kan dra nytte av sosiale medier i forretningssammenheng, tror bare 32 prosent av svenskene og 27 prosent av danskene det samme. 60 prosent av norske arbeidstagere tror de kan få hjelp av sosiale medier i jakten på ny jobb, noe bare halvparten av danskene og svenskene mener.

- Nordmenn var tidlig ute på sosiale medier, og det vi ser blant norske arbeidstagere er en moden, mer profesjonell innstilling til fenomenet. Mens sosiale medier i den tidlige fasen primært var et verktøy for å bygge eller opprettholde sosiale relasjoner, ser vi nå en tydelig profesjonalisering. Sosiale medier har blitt den kanskje aller viktigste nettverkingsplattformen vi har, og det har nordmenn skjønt, sier Kristin Refsnes i Randstad Norge.

Dette understrekes av resultatene som viser at langt flere norske arbeidstagere har en profil i sosiale medier enn våre naboer i Sverige og Danmark. 79prosent av nordmennene, 66 prosent av svenskene og 69 prosent av danskene har i dag egne profiler. Nordmenn er også de mest strategiske brukerne; 28 prosent av nordmenn bruker sosiale medier til å fremme seg selv profesjonelt, tilsvarende gjelder for 21 prosent av danskene og bare 16 prosent av svenskene.

For mange arbeidstagere har sosiale medier blitt den aller viktigste mediekanalen for å bygge karriere. 28 prosent av norske arbeidstakere vil kun benytte seg av sosiale medier ved neste jobbjakt. Også her er vi mer frempå enn svenskene og danskene, og blant de mest offensive internasjonalt.

- Et av de mest overraskende resultatene fra undersøkelsen er at en relativt stor andel av moderne arbeidstagere kun benytter seg av sosiale medier ved jobbsøking. Dette fenomenet er sterkest i Asia, særlig kineserne og inderne stoler på sosiale medier ved jobbsøking. Norge er imidlertid blant landene som er aller lengst fremme i Europa, sier Refsnes.

Andel som mener sosiale medier kan hjelpe ved jobbsøk

Skandinavia

Norge 60 prosent

Danmark 51 prosent

Sverige 49 prosent

Andel som bruker sosiale medier for å profilere seg selv som arbeidstaker

Skandinavia

Norge 28 prosent

Danmark 21 prosent

Sverige 16 prosent

Andel som kun vil benytte sosiale medier ved jobbsøk

Skandinavia

Norge 28 prosent

Danmark 26 prosent

Sverige 19 prosent

Andel som har profil på sosiale medier

Skandinavia

Norge 79 prosent

Danmark 69 prosent

Sverige 66 prosent

Jeg drar nytte av sosiale medier i forretningssammenheng

Skandinavia

Norge 43 prosent

Sverige 32 prosent

Danmark 27 prosent

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere