NA24.no

Spåmennene du oftest hører om

Foto: Falch, Knut (Scanpix)
Her er finansekspertene du leser mest om.

Norsk presse benytter seg veldig ofte av eksperter, men noen brukes oftere enn andre.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

En rask kvalitativ gjennomgang NA24 Propaganda har foretatt av 20 finanseksperter, i over 900 norske kilder siden 2005, avslører hvilke finanseksperter det er norske medier oftest tar kontakt med når det er noe de lurer på.

Av alle ekspertene er det en som skiller seg klart ut i toppen, nemlig sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i First Securities.

- Dette er litt tilfeldig. Det er jo ikke alltid jeg kan ta telefonen når en journalist ringer, sier Harald Magnus Andreassen til NA24 Propaganda.

Men så tilfeldig er det nok ikke.

Sjeføkonomer herjer
Andreassen topper listen med et omtaleforsprang på nesten 1.000 artikler til nestemann, sjeføkonom Steinar Juel i Nordea.

Fra andre- til tredjeplass er det ikke like stort gap i målingen.

Sjeføkonom Øystein Dørum i DnB Nor tikker inn på 2.201 omtaler fra 2005 og fram til i dag.

Etter Dørum er det seniorøkonom Kyrre Aamdal i DnB Nor Markets som lufter meningene sine oftest i den norske pressen i totalt 1.795 artikler så langt.

Han følges av sjeføkonom Knut Anton Mork i Handelsbanken og redaktør Trygve Hegnar.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Mister fart
Harald Magnus Andreassen synes det et hyggelig at folk vil høre på det han har å si.

- Jeg setter pris på at journalister er interessert. Jeg synes jo det er viktig selv, sier mannen som får mest spalteplass.

Dekningen av profilene på topplisten viser, kanskje ikke helt uventet, at finanskrisen har gitt ekspertene en omtaleoppsving. Men selv om det fortsatt skrives mye om finanskrisen, er ikke kommentarer og analyser en like het potet som i høst.

(Saken fortsetter under listen.)

Ringer ikke selv
Andreassen forteller at det er sjeldent han tar kontakt med media selv.

- Har du en egen mediestrategi?

- Nei, det har jeg aldri hatt.

- Hvor ofte kontakter du media selv?

- Det dreier seg kanskje om en gang i året.

Han mener det er viktig at økonomer bidrar med å fylle det offentlige med informasjon.

- Vi er med på å opplyse folk. Mange vil kanskje si at det er selvfølgeligheter vi kommer med, men jeg tror vi er med på øke økonomiforståelsen til folk, sier Andreassen.

Kilde: atekst og BuyAndRead

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere