Spår fagpresseskrell

Aegis Media tror fagpressen får 16 prosent mindre i annonseinntekter i år.

04.02.09 13:31

Da Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO) la fram sine prognoser for to uker ble fagpresse spådd en nedgang på 6,5 prosent.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Fagpresse rammes mest
Aegis Media Norge, hvor mediebyråene Carat og Vizeum inngår, tror på en kraftigere tilbakegang. Administrerende direktør Helge Onsum spår overfor Kampanje en nedgang på 15,8 prosent, sammenlignet med 2008.

- Fagpresse får en nedgang i merkevareomsetningen på 16 prosent. Hovedårsaken er at fagpressens annonsører representerer konjunkturavhengige bransjer, sier Onsum til papirutgaven av Kampanje.

Av de kategoriene Onsum kommenterer er det fagpresse som spås å bli hardest rammet av det ventede annonsefallet i år.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Spår totalmarkedet ned fem prosent
Prognosen fra Aegis Media er hakket mer positiv enn det MIO presenterte i januar. Byråene som inngikk i MIOs prognose trodde annonseomsetningen som går gjennom byråene skulle ned med mellom 5,5 og seks prosent. Onsums prognose spår et fall på 4,8 prosent og et bortfall på 650 millioner kroner i reklameomsetning.

Han mener likevel at det blir et relativt godt år for medie- og kommunikasjonsbransjen.

- Vi må ikke glemme den kraftige veksten vi har hatt fra 2003 til 2008. Derfor blir 2009 likevel et bra år relativt sett, sier Onsum til Kampanje.

Avisenes reklameomsetning spås å falle med 10,5 prosent og nettreklamen spås en vekst på 6,7 prosent i Aegis Medias prognose.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag