*Nettavisen* Økonomi.

Spår kraftig annonsevekst

Foto: Paul Weaver (Paul Weaver - Nettavisen)

På full fart mot rekordnivåer.

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) melder at de ser for seg en vekst i reklamemarkedet på 6,1 prosent til 17,6 milliarder.

Internett forventes å være den sterkeste drivkraften på reklamemarkedet med en vekst på 17 prosent i år. TV-reklamen bidrar også til høytrykket med en vekst på 10 prosent i år. Radio forventes også å få en vekst over gjennomsnittet. Dagspressen og de andre mediene forventes å få en vekst i annonseinntektene i 2011, mens direktreklame og trykte kataloger vil miste markedsandeler.

- Den sterke norske økonomien gjør at annonsørene kan øke sine medieinvesteringer ut over i året, noe som har gjort at IRM skriver opp prognosen for 2011. Men til tross for at bedriftenes investeringer i medieplass bedømmes å øke med drøyt en milliard i 2011, kommer ikke volumene opp til de nivåer vi hadde i 2007 og 2008 sier IRMs daglige leder Magnus Anshelm.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag