NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix

Sponser for 3,3 milliarder

Har blitt større enn TV-reklame.

Sponsor Insight har kartlagt størrelsen på det norske sponsormarkedet. Den viser at norske bedrifter og privatpersoner bruker hele 3,284 milliarder på sponsong i året.

Dermed er den nest største mediekanalen i Norge etter dagspresse, og sponsing hadde med det en andel av det totale mediemarkedet på 17 prosent i 2009.

Sponsor Insight har på vegne av sponsorbransjen, ved Sponsor- og Eventforeningen, kartlagt det norske sponsormarkedet. For første gang er markedet også kartlagt med tanke på å bli inkludert i den offisielle statistikken over mediemarkedet i Norge som IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) står bak. Over 6000 sponsorobjekter inngår i kartleggingen.

- Kartleggingen har vært meget omfattende, men med en respons som har vært overveldende positiv. Det som overrasker meg mest er hvor omfattende lokal sponsing er. Dette er et sterkt bidrag til at sponsing totalt sett er større enn TV-reklame, skriver daglig leder i Sponsor Insight Vegard Arntsen, i en melding

Prognoser for 2010 viser en betydelig vekst i sponsormarkedet. Markedet forventes å øke med hele 10,4 prosent i 2010 og det er innenfor kultur og sosiosponsing hvor veksten ser ut til å bli prosentvis størst.

- Sponsorvirksomhet er mindre følsomt for konjunkturer fordi det ofte er langsiktige avtaler. Dessuten er sponsing en effektiv kommunikasjonsform i et stadig mer fragmentert mediebilde. Tidligere var det enkelt å plassere annonsekroner i tradisjonelle medier, men med flere mediekanaler er dette nå blitt en større utfordring. Det bidrar til at for eksempel sponsing blir et mer interessant alternativ for enkelte bedrifter enn hva det tidligere var, skriver Arntsen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere