Gå til sidens hovedinnhold

Startskuddet har gått

Mandag kveld startet to helt nye tv-kanaler sine sendinger.

Mandag kveld startet både NRK og TVNorge hver sin nye tv-kanal. Det bidrar til økt spenning og kanskje litt neglebiting hos de to kringkasterne.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- He-he, nei, ikke egentlig for det går veldig bra. Det er spennende å se om vi kommer på lufta uten tekniske feil. Jeg tror alt går bra, sier FEM-sjef, Nina Lorgen Flemmen, til NA24 Propaganda.

Flemmen skal lede TVNorges rendyrkede kvinnekanal og er spent på hvordan høsten vil utvikle seg for den nye aktøren.

- Først og fremst viktig at vi har en feilfri sendedag og at alt går som planlagt. Men på seertall er vi ydmyke. Kanalen har 40 prosent dekning og så får vi bare se hvordan dette utvikler seg ettersom bakkenettet bygges ut.

Les også: Under halvparten får kvinnekanal

Dobbelt opp
Fungerende tv-sjef i NRK Arne Helsingen nøyer seg ikke med å lansere bare en kanal. To lanseringer står han for på mandag. En til lunsj og en til kveldsmat.

- Ja, det er fint, sier Helsingen til NA24 Propaganda.

I det han tar telefonen har han nettopp lansert NRK2 i ny drakt med nytt innhold. Syv timer senere skal han lansere NRK3. Denne kanalen har det vært drøftinger om den også skal distribueres analogt, ikke bare digitalt slik det er lagt opp til i dag.

Les også: Ser på NRK3-distribusjon

- Kanalen har rundt 50 prosent distribusjon i dag, og innen høsten er omme skal vi være oppe i 80 prosent. Det har vært en diskusjon rundt digital- og analogdistribusjon. Vår holdning er at vi sender ut digitalt, og så er det opptil kabelselskapene selv om de vil omforme dem til analogt, forklarer Helsingen.

Mer norsk
De to nye underholdningskanalene har per i dag forholdsvis liten andel norske egenproduksjoner. NRK3 har en andel på 25 prosent, men da er gjensyn med Lille Lørdag og Åpen Post med i beregningene.

Ettersom høsten skrider frem kan det være at disse kanalene får høyere egenproduksjon.

- Absolutt, denne høsten handler det om å komme på lufta og ha gode program, og få feedback fra seerne. Neste år har vi mange ambisjoner om egenproduksjoner. I tråd med utviklingen skal vi ha det, men vi er avhengige av god dekning. Og ser vi at kanalen øker inntjeningen – så kan det jo tenkes at vi setter opp flere egenproduksjoner før slutten året, sier Flemmen i FEM.

Per i dag har kanalen én egenproduksjon på tablået, men Flemmen forklarer at ambisjonene ligger på en egenproduksjon hver eneste hverdag.

I NRK3 er andelen norskspråklige produksjoner på 25 prosent inkludert gjensynsprogrammer. Tre produksjoner er øremerket NRK3: Filmplaneten, Lydverket og VG-listen topp 20. Men NRK bruker disse programmene også i andre kanaler.

Avventer distribusjon
- De er øremerket til NRK3, men kommer til å bli gjensendt på NRK1 til landet blir digitalt utbygd. Gjenbruk mellom kanalene vil finne sted, for det gjelder å få til mer stoff, både norske og utenlandske produksjoner. Det gjelder også å gi et program flere vinduer, sier Helsingen.

Les også: Kan arrangere kanalvalg

Helsingen tror også at norskproduksjonen vil øke betraktelig, men det er avhengig av distribusjonen av kanalen.

- At det blir mer norskinnhold på NRK3 er jeg sikker på. Men vi ønsker ikke bruke kjempestore ressurser på NRK3 før den har distribusjon og når ut til mesteparten av landet, forklarer han.

Ingen av to kanalene som lanseres mandag kveld vil ha egne nyhetssendinger. FEM utelukker at så vil skje i fremtiden, mens NRK3 holder mulighetene åpne.

Reklame

NÅ: Milrab har oppdatert salget med sportsklokker og Oakley