*Nettavisen* Økonomi.

Sterk nettvekst

Annonseringen på nett vokste med 35 prosent i fjor.

29.01.08 11:55

Reklame og annonsering på internett økte i 2007, ifølge interesseorganisasjonen INMA. De organiserer både annonsører, byråer og nettmedier.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

I rene penger beløper veksten seg til 330 millioner i forhold til 2006.

- Den total annonseomsetningen for merkevare og rubrikk vokste med 34 prosent i desember, mens veksten for 2007 var på 32 prosent. Total nettoomsetning endte på i underkant av 1,8 milliarder. Dette er en økning på 424 millioner sammenlignet med 2006, skriver INMA i en pressemelding.

Mediebyråenes interesseorganisasjons oversikt viste at mediebyråene formidlet internettreklame for 720 millioner kroner i fjor.

- Stadig flere større og mindre annonsører har lagt hele eller deler av markedsbudsjettet online, noe som gir tro på fortsatt økt vekst. Annonsekjøpere setter stadig større krav til dokumentasjon, og her er internett i en særstilling. I forhold til betalingsmodeller ser vi en utvikling mot actionbasert betaling kontra visningsbasert, sier direktør media i Teleplan Alf Lande.

INMA anslår at deres oversikt omfatter rundt 90 prosent av nettannonseringen her i landet.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag