Sterkt fra A-pressen

Foto: (Scanpix)

Mediekonsernet leverer knallresultater i første kvartal.

18.05.10 13:22

A-pressen har definitivt lagt krisen bak seg. Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) i første kvartal ble på 88 millioner kroner, noe som er 61 millioner kroner bedre enn i fjor.

- Framgangen på 61 millioner kroner fra i fjor gir det beste resultatet konsernet har hatt i et første kvartal. Inntektsutviklingen er flat, og det er fjorårets omfattende kostnadstiltak i A-pressen og TV 2 som gir framgangen, heter det i kvartalsmeldingen.

A-pressen har redusert kostnadene med 5,4 prosent sammenliknet med fjoråret. Det er i hovedsak personalkostnadene som er redusert.

- Vi er naturligvis meget godt fornøyd med det sterke resultatet i første kvartal. Vi har lyktes godt med kostnadstiltakene som ble gjennomført i alle deler av konsernet i fjor. Men det er åpenbart at utfordringene fremover er store når vi ser på inntektsutviklingen. Både opplags- og annonseinntektene har en flat utvikling, skriver konsernsjef Even Nordstrøm i meldingen

A-pressensjefen er godt fornøyd med at det nå er tegn til en klart mer positiv utvikling på det digitale området.

- I første kvartal har vi god inntektsvekst, og vi setter stadig nye trafikkrekorder. Det er en hovedoppgave framover å fortsette inntektsveksten digitalt, skriver Nordstrøm.

Lokalavisenes papirannonseinntekter er på samme nivå som i fjor, og det samme er tv-reklameinntektene i TV 2. Nettinntektene for A-pressen (eksklusiv TV 2) har en vekst på 8,8 prosent. Annonseinntektene for konsernet samlet har en nedgang på 2,3 prosent. Nedgangen skyldes i stor grad nedlagte og solgte selskaper, heter det i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.