*Nettavisen* Økonomi.

Stoler ikke på nettsikkerheten

Foto: Foto (Montasje)

Nordmenn er skeptiske.

Halvparten av brukerne stoler ikke på at sosiale medier beskytter deres private informasjon, viser en fersk undersøkelse gjennomført av Buypass – løsningshuset for elektronisk ID, e-signatur og betaling. Brukerne ønsker å ta i bruk sikrere pålogging dersom dette blir tilgjengelig, eksempelvis passord tilsendt på mobil, ifølge en melding.

Bruken av sosiale medier er høy i Norge, viser Buypass´ undersøkelse. Hele 81% av respondentene sier de bruker sosiale medier som Facebook, Twitter eller blogger. Det betyr at bruken av sosiale medier er på nivå med bruken av offentlige tjenester på nett (83%). Banktjenester topper nettbruken med 93%, mens 68% handler på nett. Undersøkelsen er basert på telefonintervjuer med 1000 personer over 18 år fra hele Norge.

Brukere av sosiale medier er imidlertid ikke trygge på at deres personlige informasjon er godt sikret. Blant de som oppgir å bruke sosiale medier sier nøyaktig halvparten at de ikke føler at sosiale medier ivaretar sikkerheten. Tilliten er høyere til nettbutikker og andre nettsteder som krever innlogging, her sier 8 av 10 at de føler sikkerheten er ivaretatt.

- Vi lagrer og deler stadig mer informasjon på nettet, det er derfor urovekkende at brukerne har så lav tillit til sikkerheten på nettjenestene. Problemstillinger som phishing og ID-tyveri belager seg i stadig større grad på å sette sammen biter av informasjon som fanges ved hjelp av nettjenester, eller å trenge inn i nettstedenes databaser. Selv om informasjonen isolert sett ikke virker sensitiv kan den settes sammen til en helhet som kan misbrukes av de med onde eller kriminelle hensikter. Dette krever at vi setter økt fokus på det vi kan kalle ”påloggingsvett”, det vil si alt fra økt bevissthet i forhold til innstillinger knyttet til personvern og sikkerhet, forskjellige nivåer på ID-sikkerhet til bruk av passord. Bevisstgjøringen må skje både på brukersiden, og hos de som tilbyr tjenester som krever innlogging, sier John Arild Amdahl Johansen, sikkerhetssjef i Buypass, i meldingen.

Undersøkelsen fra Buypass viser at få brukere setter seg grundig inn i de sosiale medienes og nettstedens praksis og regler knyttet til sikkerhet og personvern. Kun 18% sier de har satt seg grundig inn i reglene. Flertallet (61%) har bare delvis kjennskap til praksis og regler, mens 17% enten ikke har kjennskap, eller mener informasjonen er for komplisert og utilgjengelig. Hele 67% sier at de sjelden eller aldri bytter passord på innloggingstjenestene de bruker, mens 68% sier de benytter samme passord til flere typer brukerkontoer. Brukerne vil vurdere sikrere påloggingsmetoder hvis disse var tilgjengelig. Totalt sier 6 av 10 brukere at de ville vurdere en annen type pålogging til sine brukerkontoer, som eksempelvis passord tilsendt på mobil, dersom dette økte sikkerheten.

I undersøkelsen har Buypass kartlagt hvor alvorlig brukerne ser på uvedkommendes tilgang til deres brukerkonto, og dermed tilgang til forskjellige typer personlig informasjon. Tilgang til bankkonto- eller kredittkortopplysninger ses på som mest alvorlig. 66% mener også at det er svært alvorlig om andre får tilgang til å publisere informasjon i deres navn, mens over halvparten av brukerne ser alvorlig på tilgang til egne helseopplysninger. Om lag halvparten mener det er alvorlig at uvedkommende får tilgang på informasjon om hvor de befinner seg (innsjekking), mens 1 av 4 mener det i svært liten grad er alvorlig om uvedkommende får tilgang til private bilder.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.