NA24.no

BARNEEKTESKAP: Shahida Akhter Shorna fra Bangladesh og bruden Thea på 12 da Plan Norge arrangerte «Norges første offisielle barnebryllup» i Kulturkirken Jakob i Oslo.
BARNEEKTESKAP: Shahida Akhter Shorna fra Bangladesh og bruden Thea på 12 da Plan Norge arrangerte «Norges første offisielle barnebryllup» i Kulturkirken Jakob i Oslo. Foto: Audun Braastad (NTB scanpix)

«Stopp bryllupet» nominert til prestisjefull pris

– Dette er kanskje den største påvirkningskampanjen i norgeshistorien.

Plan er nominert til shortlist-finalen for «Årets Markedsfører 2014» for kampanjen «Stopp bryllupet», skriver bransjenettstedet Kampanje.

Kampanjen mot barneekteskap som Plan gjennomførte høsten 2014, har fått massiv oppmerksomhet – både i Norge og utlandet. Den er allerede belønnet med flere priser.

«Hei! Jeg heter Thea og jeg er 12 år og om cirka 1 månde skal jeg gifte meg!!! Så velkommen til denne bloggen som fra nå av skal bli min bryllups blogg.»

Slik starter det første blogginnlegget i  det som tilsynelatende er en helt vanlig 12-åring, som utgir seg for å ha startet en bryllupsblogg.

Men bloggen var verken reell eller en mobbeblogg, men altså et PR-stunt Plan Norge laget i forbindelse med FNs offisielle jentedag 11. oktober – dagen «Thea» ifølge bloggen skal gifte seg.

Bloggen ble publisert på Nettavisen-eide blogg.no.

– Dette er kanskje den største påvirkningskampanjen i norgeshistorien og hadde en rekkevidde langt utover landets grenser. Russisk TV sendte live fra Plans kontorer i Tullins gate, og det er ikke vanlig i norske påvirkningskampanjer, sier markedssjef Espen Kristiansen i Plan til Kampanje.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere