*Nettavisen* Økonomi.

Stordalen: - Nå blir det tøffere

Hotellkongen opprettholder en ekspansiv hotellplan.

- Det ble en svak juli og august, men det ser bedre ut for september. Uten at det endrer vårt hovedsyn blir mye tøffere fremover, sier Petter Stordalen til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

At antall overnattinger sank med seks prosent i august sammenlignet med samme periode i fjor, endrer ikke Stordalens ekspansive strategi med nyetableringer.

Les mer om de kjedelige tallene her

Full fart
Hotellmannen skal tilføre 6.151 rom innen de fire neste årene. 3.200 i Norge, 2.320 i Sverige, 400 i Danmark, og 231 i Finland. I Norge falt utlendingers overnattinger med ti prosent i august - fra 4,2 millioner overnattinger i samme periode i fjor til 3,9 millioner.

- Det er en nedgang i overnattinger i august?

- Det stemmer, og dette spådde vi tidligere. Det er ingen hemmelighet at det blir tøffere fremover i hotellbransjen, sier Stordalen og legger til at tidene har forandret seg og at man vi står foran en helt ny situasjon.

Les også: 5 mill. på hjemmeside

Mindre penger
Petter Stordalens investeringsselskap Home Invest hadde driftsinntekter på 4.676 millioner kroner i fjor med et driftsresultat på 451 millioner kroner.

- Hvordan påvirker det din hotellkjede med fall i overnattinger?

- Det er klart at det får effekt at hotellstatistikken faller, og vi kommer til å tjene mindre penger, sier han.

Home Invest eier Choice Hotells Scandinavia og Home Capital 100 prosent. Det eier også 81 prosent av selskapet Home Properties.

- Men når det er sagt vil vi i Choice Hotell Scandinvia for inneværende år få det beste driftsresultatet noensinne i selskapets historie, sier han.

Mot 2010 vil finansmannen å ha 200 hotell, og en omsetning på åtte milliarder med et driftsresultat før avskrivning (EBITDA) på 1 milliard kroner.

Les også: Turbo-Petters nye sprell

Fortsatt ekspansiv
Med hele 24 nybyggkonsepter på blokka blir det ikke rolige tider for finansmannen.

Han skal etablere 9 konsepter til neste år, og 7 i 2010, og 7 de påfølgende årene.

- Det skyldes at vi har lagt et grunnlag for lenge siden. De stedene vi åpner ble planlagt for 4-5 år siden. Vi sådde da, og høster i dag, sier han.

Han mener det ikke finnes noen konkurrenter som har en slik ekspansiv strategi.

- Vi vil fortsette å etablere nye hoteller og endrer ikke på de planer som ligger foran oss, sier han, og er relativt munter etter nylig å ha åpnet et nytt hotell i Trondheim.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag