NA24.no

Suksess med Facebook-integrasjon

- Tegnerne har frie hender til å spøke med hvem de vil, sier Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Mediehuset Nettavisen.
- Tegnerne har frie hender til å spøke med hvem de vil, sier Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Mediehuset Nettavisen. Foto: Espen Løken, Mediehuset Nettavisen
Sist oppdatert:
Mediehuset Nettavisen bruker Facebook som plattform for kommentarer på artikler.

Kommentarer på artikler i nettaviser har vært under mye debatt. Diskusjonen har dreid seg om hvorvidt man i det hele tatt skal ha det, om man skal ha forhåndssensurering og om det skal være lov å kommentere anonymt.

- Det har vært en god debatt, men problemet er at man prøver å bruke en gammeldags måte å tenke på i en ny verden, sier Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Mediehuset Nettavisen.

Lik NA24 Propaganda på Facebook her

Magasin med Facebook
Høsten 2010 startet Mediehuset Nettavisen livsstilsmagasinet Side3 for menn, en side som ble fullt ut integrert med Facebook.

- Vi vraket den tradisjonelle tankegangen for hvordan nettaviser deler inn stoffområder og har interaksjon med leserne, forteller Stavrum.

Resultatet ble et magasin hvor den tradisjonelle seksjonsinndelingen er erstattet med hvilke artikler flest leser, kommenterer mest og deler mest på sosiale medier.

- Erfaringene på Side3 ble så gode at vi snart innførte kommentering gjennom Facebook på vårt livsstilsmagasin for kvinner, Side2. I mai lanserte vi ordningen også på Nettavisen.

Høyere kvalitet
Ifølge Stavrum er kvaliteten på debattene på Nettavisens artikler blitt langt bedre etter omleggingen til Facebook-kommentarer.

- Tidligere var det litt for enkelt å lage en anonym bruker og slenge av seg noe man kanskje ikke helt mente, sier Stavrum.

- Nå er det mer personlig, og det har ført til lengre, bedre og mer saklige innlegg.

Lik NA24 på Facebook her

Et naturlig skritt
Stavrum mener Facebook-integrasjonen var et naturlig skritt for Nettavisen.

- Det å bruke etablerte, store, plattformer er ikke noe nytt. Det er jo ikke slik at man velger egne telefonisystemer eller egne papirtyper. Vi har valgt å integrere oss med det som sannsynligvis er Norges mest brukte nettside, og det mener vi har gjort debatten om kommentarer på saker til noe annet. Nå kommenterer folk personlig, uten at vi har oppgitt kontrollen på debattene,sier han.

Debatten gjennom Facebook har nemlig alle muligheter for administrasjon og kontroll som man kjenner fra andre systemer som brukes i dag. Stavrum hevder at dette er en forsmak på hvordan nettet blir fremover.

Lik Nettavisen på Facebook her

- De store, internasjonale aktørene er der for å bli. Sosiale medier er nå den viktigste rekrutteringskanalen for nyhetssaker til mediene i USA, og det er ingen grunn til å tro at noe annet vil skje her i Norge. Å bruke de store tjenestene er egentlig ikke et valg, men hvordan man gjør det praktisk er det,avslutter Stavrum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere