*Nettavisen* Økonomi.

Suksess med glanset papir

Dagens Næringsliv fortsetter veksten, D2 får æren.

23.01.09 06:08

Dagens Næringslivs sjefredaktør Amund Djuve ga D2 æren for fortsatt opplagsfremgang på et morgenmøte i regi av Mediebyråenes interesseorganisasjon torsdag.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Planlagt i gode tider - lansert i dårlige
Beslutningen om å starte D2 kom mer enn et år før bladet var ferdig og da hadde mye forandret seg i mellomtiden.

- Vi ønsket å lage et magasin som vi ville treffe både mannlige og kvinnelige lesere med. Vi mente at dette produktet manglet i markedet og så at vi ikke hadde det papiret og det som krevdes for å nå disse lesergruppene. Når opplagstallene for avisene legges fram om en måneds tid vil Dagens Næringsliv være den eneste store avisen med opplagsvekst. Det skyldes ene og alene D2, sa Djuve.

Han sier D2 gikk langt tidligere i pluss enn ventet.

Klikk på bildet for å forstørre.

- D2 gikk i pluss allerede i tredje tertial i 2008. Gode ideer i oppgangstider vil også være gode prosjekter i nedgangstider, sa Djuve.

Dagens Næringsliv økte prisen på løssalget betraktelig etter introduksjonen av D2. Fra tidligere å koste 15 kroner i løssalg på hverdager og 20 kroner på lørdager, tar DN nå 25 kroner for løssalg av avisen på alle salgsdager.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Ingen bedring på kort sikt
Djuve spådde fortsatt tøffe tider for tabloidavisene.

- Tabloidavisene får det tøft uansett når kommersielt fjernsyn slår gjennom for fullt, i USA skjedde det på 70-tallet og i Norge på 90-tallet. En undersøkelse i regi av World Association of newspapers for en tid tilbake viste at det er de ettermiddagsdistribuerte avisene som går mest tilbake, mens det ser bedre ut for morgen- og nisjeavisene, sa Djuve.

Les også: DN i mål med kostnadskuttene

Til NA24 Propaganda sier Djuve at han venter fortsatt svak annonseinngang for Dagens Næringsliv i tiden fremover.

- Jeg tror ikke på noen umiddelbar endring og venter fortsatt svak utvikling i både stilling og eiendom. Mange av Dagens Næringslivs annonsører er de som rammes først i dårlige tider, sier Djuve.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.