*Nettavisen* Økonomi.

Supermåned for NRK

Vintersport og populær underholdning får nesten halve landet til å se på NRK.

02.03.09 12:23

Med en samlet markedsandel for februar på 45,8 prosent er det langt ned til de øvrige kanalene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

NRK og TV3 stiger
TV er ned med 4,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor og fikk en markedsandel i februar på 20,9 prosent. TVNorge er ned med 2,1 prosent og fikk en markedsandel på 6,3 prosent. TV3 har steget med 0,9 prosent og fikk en markedsandel for måneden på 5,7 prosent. NRK1 steg med 0,8 prosent og fikk en markedsandel på 39,5 prosent i februar. Totalt hadde de tre NRK-kanalene 45,8 prosent av tv-seingen i måneden.

Seerrekord
Februar er tidenes seermåned siden TNS tok over målingen i 2000, heter det fra NRK. Totalt så det norske publikummet i snitt 226 minutter tv i februar. Det er opp med ett minutt sammenlignet med januar og opp med 11 minutter fra desember.

Andre kanaler fikk en markedsandel på 24 prosent, opp med 3,8 prosentpoeng sammenlignet med februar 2008.

- I februar er NRK1 større enn i februar 2008. Det er første gang siden markedet startet sin endring høsten 2007 og andelene begynte å falle for de store kanalene, inkludert NRK1, sier forskningssjef Kristian Tolonen i NRK.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.