NA24.no

Superstart på NRK

NRKs barnetilbud fikk et kjempeløft og knuste Disney da den nye barnekanalen ble lansert.

NRKs barnetilbud har alltid samlet mange seere, men med lanseringen av barnekanalen NRK Super ble forspranget til hovedkonkurrent Disney sementert.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Mens NRK etter lørdag har fått et tv-tilbud for barn i to kanaler, er Disney til stede med fire kanaler i Norge. Og på lørdag hadde disse kanalene til sammen 31,6 prosent av seerne i alderen 3 til 11 år.

Klokken 10 samme dag gikk NRK Super på luften og bidro til en andelsøkning i aldersgruppen med 11,8 prosent. Dermed holdt NRK på 48,8 prosent av seerne mellom 3 og 11 år på lørdag. Inkluderes NRK2 øker andelen til 50,9 prosent. Og på søndag var andelen på 50,6 prosent.

- Jeg synes det er en veldig bra start. Det er ikke mange kanaler som kommer med 10 prosent andel de første dagene, sier tidligere barne- og ungdomssjef i NRK, Kalle Fürst.

Fürst takket av fra sin stilling med umiddelbar virkning da NRK Super begynte sine sendinger lørdag formiddag.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere