NA24.no

Sure tider for sladderpressen

Foto: Faksimile (Faksimile)
Sist oppdatert:
Nordmenn vender ryggen til kjendisbladene

Torsdag var opplagstallene for norske ukeblader ute. Rapporten viser at det totalt ble solgt 80.613.491 magasiner og blader i fjor. Det er 4,9 millioner færre enn året før, og en nedgang i prosent på 5,7.

Sjekk alle opplagstallene her

-Trendene er tydelige. Det går mot en sterkere grad av nisjefisering. De generelle bladene som familieblader og aktualitetsblader taper terreng. Det har med at hele mediebildet er i endring, der alle kjemper om mediekonsumentenes tid. Det er jo utrolig mange typer nisjeblader å velge mellom, sier fagsjef i Mediebedriftene (MBL), Helge Holbæk-Hanssen.

Bank til Se og Hør
Tallene viser også at Norges desidert største ukeblad Se og Hør tapte mange lesere i fjor. Opplaget til bladets tirsdagsutgave falt med 7,2 prosent til under 200.000 i opplag. Weekendutgaven falt hele 8,8 prosent til 150.000.

Hovedkkonkurrenten Her og Nå falt med 8,1 prosent til 135.000 i opplag.

Flere kvinneblader kan skilte med opplagsfremgang i 2009, og i magasinet Tara kan de smile bredest av alle. Det Bonnier-eide magasinet kan vise til en opplagsøkning i forhold til 2008 på over 30 prosent. Det betyr at Tara er årets totale opplagsvinner i magasin- og ukepressebransjen, ikke bare i prosent, men også i antall solgte eksemplarer Men også KK, Cosmopolitan, Topp, Costume, Det Nye /Shape Up og Elle kan skilte med fremgang i et krevende marked. Månedsmagasinet Henne har derimot en nedgang på 7,6 prosent.

Mindre Donald-lesere
Færre har også kjøpt Donald Duck, Illustrert Vitenskap, D, Norsk Ukeblad og Bonytt. Opplaget til Donald er nå nede i 87.500, noe som er en nedgang i løpet av året på 11,9 prosent.

Det selges også færre familieblader. I 2009 er det Norsk Ukeblad som prosentvis må tåle den største nedgangen med 8, 2 prosent. Både Allers, Hjemmet og Familien går tilbake.

Interiørmagasinene Rom 123, Elle Interiør og BoligPluss setter standarden for nye trender. Boligpluss er det bladet med tredje største økning i prosent på årets ti på toppliste over opplagsvinnerne. På samme liste står blader som Ute og Hagen for alle.

- Dette er en ny type magasiner, som stadig flere vil ha, og som styrker tidens trend, sier MBLs fagsjef, Helge Holbæk-Hanssen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere