*Nettavisen* Økonomi.

Svakere fra bladgigant

Olav T. Sandnes (39) er ansatt som ny administrerende direktør i Egmont Hjemmet Mortensen. Foto: Egmont Hjemmet Mortensen

Dyre omstillinger ødelagte framgangen.

22.03.13 14:50

Norges ledende magasinutgiver, Egmont HM, oppnådde i 2012 en omsetning på 1.162,5 millioner kroner, en reduksjon på 6,5 prosent fra 2011.

Driftsresultatet ble 134 millioner kroner, mot 158 millioner året før.

Nedskrivningen av aksjer i Hjemmet Mortensen Trykkeri, knyttet til trykkerinedleggelsen, tynget tallene.

– 2012 var preget av strukturelle endringer. Selskapets trykkerivirksomhet på Frysja i Oslo ble lagt ned, og produksjonen av selskapets betydelige portefølje ble flyttet til eksterne leverandører. Samtidig gjennomførte selskapet omstillingsinitiativer gjennom året som vil gi effekt i 2013, sier administrerende direktør Olav T. Sandnes.

Kjøpte Nettavisen

Ikke alle piler peker feil for Egmont Hjemmet Mortensen. I 2012 økte bladgiganten sin markedsandel og tok tilbake tetposisjonen med Hjemmet som landets største ukeblad.

Det er ikke bare papir det satses på i bladgiganten. I desember 2012 overtok Egmont HM 50 prosent av aksjene i Mediehuset Nettavisen. Egmont HMs kjøp av Kvinneguiden.no, videreutvikling av Klikk.no og økt satsing på vertikalene Foreldre og Bolig bidro til vekst.

Klikk til Klikk.no

I desember 2012 hadde Klikk.no i overkant av én million unike ukentlige brukere, en vekst på 12 prosent siste år. Selskapets gode resultat skyldes likevel i hovedsak magasinporteføljen, der de store abonnementsbladene fortsatt er «lokomotivene».

– Vår magasinportefølje er og vil fortsatt være svært viktig for oss. Derfor er vi godt fornøyde med at vi i et fallende bladmarked tar andeler. Selskapets andel av totalopplaget i markedet økte til 46 prosent. Vi har maktet å tilpasse porteføljen til markedsutviklingen, noe blant annet lanseringen av BoligDrøm i november 2010 viser. Magasinet var fjorårets desidert største opplagsvinner med hele 27 prosent økning, sier Sandnes.

Egmont HM eier 50 prosent av Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag