NA24.no

Svakt fra reklamekjempe

Publicis skuffer aksjonærene for tredje kvartal på rad.

Aksjonærene må ikke bekymre seg over fallende aksjepris, tre av fire kvartaler med svak vekst eller nedjusterte vekstmål, mener styreformann i Publicis Group Maurice Levy ifølge Bloomberg, skriver Finansavisen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Det er ikke et stort problem, sier Levy.

Publicis Group er verdens fjerdestørste reklameselskap og eier blant annet byråene Saatch & Saatchi og Leo Burnett. Reklamekjempen vokser mindre enn sine konkurrenter og nå er vekstmålene til selskapet nedjustert fra 5 til 4 prosent.

Tallene isolert ser ikke verst ut, med en vekst i inntektene på 10,9 prosent og en organisk vekst på 4,6 prosent i tredjekvartal. Publicis aksjonærer er imidlertid ikke fornøyd og sender kursen ned. Selskapet omsatte for 1,1 milliarder euro i tredje kvartal, en vekst på drøye hundre millioner euro fra samme periode året før.

- Mot slutten av 2008 og i løpet av 2009, kommer første halvdel av 2007 til å fortone seg som et avvik, et hikk, for Publicis, sa Levy i anledning kvartalspresentasjon.

Selskapet har fått kritikk for at to tredjedeler av inntektene kommer fra reklame, mens deres konkurrenter har diversifisert inntektene til pr og medierådgivning.

Det var heller ikke populært at det ble brukt 1,3 milliarder dollar på å kjøpe nettannonsebyrået Digitas i februar i år.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere