*Nettavisen* Økonomi.

Tar igjen storebror

Utendørsselskapet JCDecaux dro kraftig inn på konkurrenten i fjor.

Mens Clear Channel gjorde minimal økning i 2007 kunne konkurrenten derimot vise til imponerende salgstall.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

JCDecaux Norge økte inntektene med nesten 24 prosent i fjor. Selskapet solgte med andre ord utendørsreklame for 218,7 millioner i fjor. Det ga en vekst på 41,8 millioner fra 176,8 millioner i 2006.

Med slike tall er selskapet på vei til å ta igjen storebror, Clear Channel, som til sammenligning solgte reklame for 277 millioner i fjor.

- Salgsavdelingene til utendørsreklameselskapene pleier å score høyt i hele reklamebransjen. Vi tror også bransjen har hatt mye igjen for å satse på bedre og mer dokumentasjon, sier markedsjef, Bjørn Erik Broady Aasebø, i JCDecaux.

Han forteller også at bymøblene er en viktig del av omsetningen. Og at antallet byer med reklame øker. De når også flere annonsører som tidligere ikke har brukt utendørsreklame.

Resultatet før skatt var også solid og havnet på 19 millioner for JCDecaux. Det er opp fra 6,2 millioner i 2006. Det gir en imponerende økning på 204 prosent. Og etter at skatten var betalt satt selskapet igjen med 11,9 millioner.

JCDecaux Norge AS er datterselskapet av franske JCDecaux SA. Konsernet har avdelinger i 48 land og har over 8.000 ansatte. Selskapet har vært i Norge i 10 år og har i dag avtale om formidling av reklame hos Flytoget og Oslo Sporveier.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.