Tar opp tv-kampen

ABC Nyheter og ABC Startsiden skal kjempe om tv-titterne på nett.

22.08.07 07:33

Det blir ikke snakk om småtterier når Telenor-eide ABC skal satse på tv på nett.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Budsjettet er kanskje ikke det største; et sted mellom én og to millioner kroner det første driftsåret. Likevel mangler det ikke på ambisjoner.

Heve kvaliteten
ABC går på mange måter motstrøms. Mens flere av de større nettaktørene satser på snutter fra brukerne, ønsker ABC TV å blant annet satse på proffe produksjoner.

- Vi vil være opptatt av at innholdet er stramt redigert og ser bra ut, sier webtv-ansvarlig Anders Lindstad til NA24 Propaganda.

Lindstad har bakgrunn fra blant annet Dinamo Story og har vært involvert i flere produksjoner opp gjennom årene.

- Web-TV har tidligere vært preget av mye prøving og feiling, med mye dårlig foredling. Derfor har vi hentet inn folk fra tv-bransjen for å heve kvaliteten, sier redaktør i ABC, Herman Berg.

Underholdningsserier
TV-satsingen til ABC vil bli lansert 3. september, og allerede er de i dialog med produksjonsselskap om å få til innholdsavtaler.

- Ja, vi er i dialog med et par eksterne produsenter. En av de større selskapene og en mindre en, forteller Lindstad.

Disse skal kanskje brukes til å blant annet lage underholdningsserier. Men det betyr ikke at det blir i tradisjonell lenge slik vi kjenner fra tv-skjermen.

- Man kan ikke legge opp til halvtimes program, men kanskje de blir tre minutter lange, sier Lindstad og legger til:

- Det handler om hvordan man møte brukerne. For tradisjonelt TV er jo brukerne tilbakelent i godstolen, mens på web sitter folk fremoverlent og vil ha noen som funker med en gang.

Forsiktig start
Etter å ha sett på andre storsatsinger på web-TV har ABC valgt å ta det rolig i starten med kun Lindstad som fast på tv-satsingen, i tillegg til å hyre inn frilansere.

- Det blir ikke nødvendigvis dyrt. Anders må sørge for inntjening, det ligger i mandatet hans. Og han må ha steinhard kostnadskontroll, sier Berg og ser på Lindstad.

Etter hvert vil ABC TV også åpne for brukerne, men å forvente friflyt av brukergenererte snutter vil det neppe aldri være snakk om.

- Når vi etter hvert inviterer folk inn vil vi trolig komme til å sile strengt, forklarer Berg.

Ambisiøst
Med nyhetsinnslag som produseres for ABC TV, underholdningsserier og video fra nyhetsbyråene har ABC forholdsvis klare mål om trafikken på den nye tjenesten.

- Vi burde klare et sted rundt 100.000 unike brukere i uken. 150.000 hadde vært strålende, sier Berg og forklarer at det kan ta alt fra to uker til et halvår.

- Det blir som å stikke fingeren i været, konkluderer han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.