Tenåringer flykter fra Facebook

Studie:

Tenåringer i USA flykter fra Facebook. Youtube ligger an til å bli størst blant ungdommen. 

Tenåringer i USA flykter fra Facebook. Youtube ligger an til å bli størst blant ungdommen.  Foto: Colourbox

Andelen unge som bruker Facebook i USA faller dramatisk.

02.06.18 17:27

En studie gjort mellom mars og april i år viser at tenåringer i USA forlater Facebook til fordel for andre sosiale medier, skriver The Guardian.

Undersøkelsen avisen refererer til viser at kun 51 prosent av de mellom 13 og 17 år sier at de bruker Facebook. Det er en dramatisk nedgang fra 71 prosent som sa at de brukte Facebook i 2015.

Les mer: YouTube mest populært blant ungdom i USA

YouTube er størst

I årets undersøkelse er det en økning i antall personer som bruker YouTube (85 prosent), Instagram (72 prosent) og Snapchat (69 prosent).

I en studie fra 2015 lå disse på henholdsvis 52 prosent (Instagram) og 41 prosent (Snapchat) i antall brukere i alderen 13 til 17 år. YouTube var ikke med i undersøkelsen fra 2014-2015.

Les også: Slik får du vite om Facebook-kontoen din kan ha blitt misbrukt

- Finner alternativer når innholdet blir dårligere

Pål Nisja-Wilhelmsen, innovasjonsdirektør i Nettavisen og ekspert på sosiale medier, mener en av grunnene til tenåringsflukten fra Facebook er dårligere innhold og økt reklametrykk.

Innovasjonsdirektør, Pål Nisja-Wilhelmsen, mener Facebook har malt seg inn et hjørne Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Jeg ser det er enkelte som hevder at dette skyldes at Facebook er best for å ha kontakt med personer med større geografisk avstand, men jeg tror ikke det er utfordringen. Facebook er tidsfordriv og underholdning, blandet med informasjon. Når sistnevnte har blitt dårligere, færre deler ting slik at underholdningen blir mindre og reklametrykket øker er det målgruppene som er raskest til å finne gode alternativer som prioriterer annerledes først. Det er alltid de yngste aktive brukere, også nå i den digitale verdenen, sier Nisja-Wilhelmsen.

Han mener Facebook har malt seg inn et hjørne hvor balansen mellom å ikke være et medie og informativ er utfordrende.

- Samtidig skal det være relevant, og det skal ikke være et ekkokammer.

Personlig tror han at vi vil søke mot mer kurert innhold, at vi trenger noen som hjelper oss å fortelle oss hva vi trenger og må ha.

- Ikke algoritmer som forsterker egne rammer, men redaktørstyrt og fokusert. Det er en grunn til at folk abonnerer på Youtubere, for eksempel.


Les også: Slik fjerner du alle dine gamle poster på Facebook

Ikke overrasket

Ekspert på sosiale medier, Karine Thyness, er ikke overrasket over den negative utviklingen for Facebook. Thyness, som til daglig er talentsjef i Youtube-nettverket Splay, forteller til Nettavisen at de yngre talentene som er knyttet til Splay bruker den sosiale kanalen på en helt annen måte.

Head of Talent i Splay, Karine Thyness, er ikke overrasket. Foto: Privat

- Vi merker det veldig her hos oss i Splay. Vi har 70 profiler hos oss og snittalderen er på 20 år.

Thyness mener det er en tydelig trend er at den yngre generasjonen bruker Facebook på en helt annen måte enn den eldre generasjonen.

- De unge bruker Facebook-grupper og Messenger, men deler ikke innhold eller skriver statuser. Det er litt fascinerende, å se hvordan Facebook har blitt foreldre og besteforeldres lekeplass, mens mange unge ville aldri funnet på å poste noe der nå, sier hun.

- Det skjønner jeg godt, for deres likesinnede henger jo heller ikke på Facebook, og likes fra tanter og onkler er kanskje ikke så viktig for dem. Mange unge holder kontakt med familie via familiegrupper på Snapchat og Messenger, men den kommunikasjonen vil de holde privat. Ikke på en Facebook-vegg.


Lavere inntekt - mer Facebook

I lavtinntektsfamilier var det flere som brukte Facebook. 70 prosent av tenåringene fra familier med lav inntekt brukte Facebook, sammenlignet med de som kom fra familier med god inntekt, hvor 36 prosent av tenåringene bruker den sosiale kanalen.

I lavtinntektsfamilier var det også større sannsynlighet for at Facebook var den foretrukne plattformen, 22 prosent mot 4 prosent fra høyinntektsfamilier.

På spørsmål om hvilken plattform tenåringene brukte mest svarte kun ti prosent at det var Facebook. 35 prosent sa det var Snapchat og 32 prosent oppga YouTube som mest brukte sosiale plattform.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.