Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Til krig mot Finn

A-pressen og Edda media: konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal. Fra venstre konsernsjef i A-pressen Thor Gjermund Eriksen, konserndirektør for Digitale medier samt strategi og forretningsutvikling i A-pressen Stig W. Seljeseth, direktør i A-pressen Digitale Medier Monica Onsrud, konserndirektør kommunikasjon og utgiverspørsmål i Edda Media Stig Finslo, salgsdirektør i Edda Media Espen Knudsen og konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal.
A-pressen og Edda media: konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal. Fra venstre konsernsjef i A-pressen Thor Gjermund Eriksen, konserndirektør for Digitale medier samt strategi og forretningsutvikling i A-pressen Stig W. Seljeseth, direktør i A-pressen Digitale Medier Monica Onsrud, konserndirektør kommunikasjon og utgiverspørsmål i Edda Media Stig Finslo, salgsdirektør i Edda Media Espen Knudsen og konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal. Foto: Arne Ruud/ANB
Mediekjemper skaper ny rubrikkside.

A-pressen og Edda Media slår seg sammen i en ny satsing på eiendom på nett i det felleseide selskapet Eiendomsnett AS, med domenet Eiendomsnett.no. Selskapet vil bli en nasjonal boligportal som vil operere i nært samarbeid med de 83 lokale nettavisene de to konsernene har spredt over hele landet.

Har sterk tro
- Dette er et strategisk grep for å bygge et alternativ i markedet til finn.no. Dette er noe både vi og flere av aktørene i markedet har tro på, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen i en melding.

Satser lokalt
- Begge konsernene har sterke posisjoner i lokalmarkedet. Eiendomsnett vil være et tilbud som både vil styrke de lokale mediehusenes satsinger i boligmarkedet og bli et nytt sterkt kort i det nasjonale markedet, sier konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media i meldingen.

Eiendomsnett AS vil bli eid med 50 % hver av de to konsernene. Den nye nasjonale boligportalen vil bli knyttet opp i mot konsernenes nettaviser som samlet har over en halv million daglige brukere. Eiendomsnett.no vil erstatte tinde.no, og zett.no's eiendomsportal som begge blir lagt ned når den nye satsingen blir lansert i markedet i høst.

For dominerende marked
- Vi mener finn.no/eiendom har hatt en altfor dominerende posisjon i markedet, og det har vært krevende for både A-pressen og Edda Media å operere i det samme markedet med hvert sitt tilbud. Derfor er samarbeid mellom konsernene på området fornuftig. Vi har stor tro på at vi kan posisjonere oss som en klar nummer to i markedet, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen i meldingen.

Konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media peker på at bolig er et interessant marked som det er stor interesse for i de lokale mediemarkedene, både i form av redaksjonell dekning og knyttet til annonsene. Han mener at Eiendomsnett vil være et viktig verktøy til å øke kvaliteten og relevansen for de lokale mediebrukerne.

Samler markedet
- Det er ikke riktig av A-pressen og Edda Media å konkurrere mot hverandre i dette markedet, men heller samle sine krefter i konkurransen mot den største aktøren. Dette gir vekst for begge parter i et spennende marked, sier han.

Med etableringen av Eiendomsnett AS innleder A-pressen og Edda Media sin andre digitale fellessatsing. Tidligere har de to konsernene slått sine nasjonale teknologiportaler sammen i Mediehuset Tek.

Les også: Rekord for mediefusjon

- Vi samarbeider når det er riktig og konkurrerer når det er riktig, konkluderer de to konsernsjefene.

Etableringen av Eiendomsnett er også godkjent av Konkurransetilsynet. Nå starter arbeidet med å finne daglig leder til selskapet.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!