NA24.no

Til krig mot Finn

A-pressen og Edda media: konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal. Fra venstre konsernsjef i A-pressen Thor Gjermund Eriksen, konserndirektør for Digitale medier samt strategi og forretningsutvikling i A-pressen Stig W. Seljeseth, direktør i A-pressen Digitale Medier Monica Onsrud, konserndirektør kommunikasjon og utgiverspørsmål i Edda Media Stig Finslo, salgsdirektør i Edda Media Espen Knudsen og konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal.
A-pressen og Edda media: konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal. Fra venstre konsernsjef i A-pressen Thor Gjermund Eriksen, konserndirektør for Digitale medier samt strategi og forretningsutvikling i A-pressen Stig W. Seljeseth, direktør i A-pressen Digitale Medier Monica Onsrud, konserndirektør kommunikasjon og utgiverspørsmål i Edda Media Stig Finslo, salgsdirektør i Edda Media Espen Knudsen og konsernsjef i Edda Media Karl Gunnar Opdal. Foto: Arne Ruud/ANB
Mediekjemper skaper ny rubrikkside.

A-pressen og Edda Media slår seg sammen i en ny satsing på eiendom på nett i det felleseide selskapet Eiendomsnett AS, med domenet Eiendomsnett.no. Selskapet vil bli en nasjonal boligportal som vil operere i nært samarbeid med de 83 lokale nettavisene de to konsernene har spredt over hele landet.

Har sterk tro
- Dette er et strategisk grep for å bygge et alternativ i markedet til finn.no. Dette er noe både vi og flere av aktørene i markedet har tro på, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen i en melding.

Satser lokalt
- Begge konsernene har sterke posisjoner i lokalmarkedet. Eiendomsnett vil være et tilbud som både vil styrke de lokale mediehusenes satsinger i boligmarkedet og bli et nytt sterkt kort i det nasjonale markedet, sier konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media i meldingen.

Eiendomsnett AS vil bli eid med 50 % hver av de to konsernene. Den nye nasjonale boligportalen vil bli knyttet opp i mot konsernenes nettaviser som samlet har over en halv million daglige brukere. Eiendomsnett.no vil erstatte tinde.no, og zett.no's eiendomsportal som begge blir lagt ned når den nye satsingen blir lansert i markedet i høst.

For dominerende marked
- Vi mener finn.no/eiendom har hatt en altfor dominerende posisjon i markedet, og det har vært krevende for både A-pressen og Edda Media å operere i det samme markedet med hvert sitt tilbud. Derfor er samarbeid mellom konsernene på området fornuftig. Vi har stor tro på at vi kan posisjonere oss som en klar nummer to i markedet, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen i meldingen.

Konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media peker på at bolig er et interessant marked som det er stor interesse for i de lokale mediemarkedene, både i form av redaksjonell dekning og knyttet til annonsene. Han mener at Eiendomsnett vil være et viktig verktøy til å øke kvaliteten og relevansen for de lokale mediebrukerne.

Samler markedet
- Det er ikke riktig av A-pressen og Edda Media å konkurrere mot hverandre i dette markedet, men heller samle sine krefter i konkurransen mot den største aktøren. Dette gir vekst for begge parter i et spennende marked, sier han.

Med etableringen av Eiendomsnett AS innleder A-pressen og Edda Media sin andre digitale fellessatsing. Tidligere har de to konsernene slått sine nasjonale teknologiportaler sammen i Mediehuset Tek.

Les også: Rekord for mediefusjon

- Vi samarbeider når det er riktig og konkurrerer når det er riktig, konkluderer de to konsernsjefene.

Etableringen av Eiendomsnett er også godkjent av Konkurransetilsynet. Nå starter arbeidet med å finne daglig leder til selskapet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere