Gå til sidens hovedinnhold

Til søksmål mot Smuglesning?

Redaksjonsledelsen fikk nok av eierne og starter eget nettsted, men navnet vekker forargelse.

En rekke tidligere medarbeidere i Natt og Dag fikk nok av gratisavisens eiere og lanserer et nytt nettsted i slutten av september. Nyskapningen skal hete Smuglesning, som også var navnet på Natt og Dags månedlige lanseringsfester.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det er Daglig leder i Natt og Dag, Kjersti Hole, lite begeistret for, skriver Dagens Næringsliv.

- Smuglesning er sterkt forbundet med Natt og Dag, og ble tatt i bruk allerede i 1990, sier Hole.

Kan bli sak av navnvalget
Hun åpner for Natt og Dag kan lage en sak ut av navnvalget.

- Jeg ser ikke bort fra at vi kommer til å gå videre med dette, sier hun.

I sommer ble Natt og Dag og den svenske søsterpublikasjonen Nöjesguiden kjøpt opp av det finske medieselskapet Medianorth Group. De nye eierne varslet store redaksjonelle endringer. Det fikk redaktør Audun Vinger, redaksjonssjef Nils anker og prosjektleder Sindre Olsson til å si takk for seg.

Bare siste dråpe
Ifølge tidligere sjefredaktør i Natt og Dag, Gaute Drevdal, var de nye eiernes krav bare den siste dråpen:

- Det har vært ti år med humbug og vanstyre med svenske og finske eiere i Natt og Dag. De har ikke vært opptatt av å utvikle avisen og vi kunne like godt ha solgt gummistøvler. Derfor starter vi opp noe nytt for oss selv, sier han.

Smuglesning.no skal inneholde stoff om film, musikk, kunst, litteratur og Oslos uteliv. Til tross at stoffområdet ligner Natt og Dags, presiseres det at formatet vil være annerledes og at nettstedet ikke skal konkurrere med gratisavisen kommersielt.

- Dette er ikke noe vi gjør for å tjene penger, og det er ingen investorer som står bak. Vi gjør dette for å videreføre og opprettholde det beste fra Natt og Dag som eierne ikke var interesserte i å ha, sier Drevdal.

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget