NA24.no

Tjener lite på lyttersuksess

Radio Norge hadde nok en måned med over 10 prosent lytterandel.

Radio Norge går litt ned i oktober i forhold til i september, men leverer nok en måned med over ti prosent oppslutning.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Fornøyd med nivået
- Vi er veldig fornøyde med å stabilisere oss på dette nivået, sier SBS Radio-sjef Bente Klemetsdal til NA24 Propaganda.

Overgangen fra Kanal24 til Radio Norge har gitt en betydelig økning av lyttertallene i kanalen. I mars, måneden før kanalen skiftet navn, var oppslutningen på fire prosent og Kanal24 hadde i gjennomsnitt 350.000 daglige lyttere. For oktober var oppslutningen på 10,1 prosent og mer enn 700.000 lyttere er daglig innom kanalen. En foreløpig topp kom i september da Radio Norge hade en lytterandel på 11 prosent.

Et tydelig nytt musikkonsept med musikk fra de fire siste tiårene og færre men lengre programmer har doblet lyttertallene på seks måneder.

- Vi har nå i underkant av 40 prosent av det kommersielle radiomarkedet, sier Klemetsdal.

Foreløpig ikke butikk
Selv om lyttingen stiger sterkt er ikke Radio Norge noe overskuddforetak foreløpig.

- Vi jobber på og satser på at det vil bære frukter også på inntektssiden. Men noe anslag for når vi blir lønnsomme får du ikke av meg nå, sier Klemetsdal.

Salgsdirektør Jan Karlsen i SBS Radio sier de har fått god respons fra annonsørene og at salget er på vei opp, men at noe vesentlig mangler.

- Vi var i gang først i april og det er først neste år at vi kommer inn på årsavtalene. En betydelig del av annonsekronene til komersiell radio kommer fra årsavtalene som er formidlet gjennom mediebyråene, sier Karlsen til NA24 Propaganda.

Han anslår at så mye som 70 prosent av radioreklamen er formidlet gjennom mediebyrå.

Venter løft neste år
Karlsen sier de venter å ta en god part av årsavtalene for neste år.

- Vi begynner å få en betydelig andel av lyttermarkedet, og det er klart vi satser på at det skal bli en tilsvarende økning i annonseinntektene. Men like viktig er det at vi utvider markedet for kommersiell lytting og utvider markedet. Radio har fremdeles en lav andel av det totale reklamemarkedet, sier Karlsen.

Han sier at de manglende årsavtalene også har gode sider.

- Vi har ikke noe problem med å levere de lytterne vi skal og det blir lyttervennlig radio hvor de annonsørene som er der får god oppmerksomhet for sine budskap, sier Karlsen.

Klemetsdal vil til tross for hyggelig vekst ikke sette noen deadline for når de skal tjene penger.

- Vi er et børsnotert selskap og det målet gir vi ikke ut nå, men det er klart at vi har ambisjoner om å tjene penger. Vi har et mål om å drive raskt med overskudd, sier Klemetsdal.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere