NA24.no

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Berit Roald / SCANPIX .

Tjente 465 millioner i første kvartal

Sist oppdatert:
- Polaris Media har lagt bak seg et godt 1. kvartal, sier Koch.

Resultatfremgang i 1. kvartal. EBITDA øker med 7,9 prosent. Digitale annonseinntekter vokser med 18,1 prosent, med spesielt sterk vekst innen annonseinntekter på mobil

- Polaris Media har lagt bak seg et godt 1. kvartal. Det er gledelig at konsernet klarer å skape ytterligere vekst fra et godt år i 2011, uttaler konsernsjef Per Axel Koch, i en pressemelding.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Vokser med 2 prosent
Konsernets samlede omsetning vokser 2,0 prosent til 465 (456) millioner kroner i 1. kvartal. Konsernets driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) øker med 7,9 prosent til 46 (43) millioner i kvartalet. Lyder meldingen fra konsernet.

Mediehusene har god økonomisk utvikling i 1. kvartal. EBITDA-fremgangen i mediehusene er samlet på 13,6 prosent mot 1. kvartal i 2011. Resultatfremgangen er primært drevet av 6 prosent vekst i annonseinntektene og lav kostnadsvekst. Digitale annonseinntekter vokser 18,1 prosent, med spesielt sterk vekst i annonsesalget på mobil.

- Vi er fornøyd med at den digitale inntektsveksten er sterk og at veksten nå omfatter de fleste mediehus i konsernet. Reklamesalget på mobilplattformene ser også lovende ut, sier Koch i meldingen.

Stabilt for trykkeriene
Polaris Trykk har stabil og god resultatutvikling med EBITDA-vekst på 5,8 prosent. Trykkerivirksomhetens samlede driftsinntekter øker med 3,4 prosent og andelen eksterne driftsinntekter holder seg stabilt på ca. 60 prosent.

Polaris Media har god kostnadskontroll, og kostnadsveksten er på 1,4 prosent. Resultatforbedrende tiltak på 160 millioner kroner innen 2013 gjennomføres i henhold til plan, med 15 millioner kroner i gjenstående effekt i 2012.

Konsernet opplever sterk vekst i bruken av konsernets samlede medietilbud og har ytterligere forsterket sine nr. 1 posisjoner også i 1. kvartal. Opplagsnedgangen i 1. kvartal 2012 er minus 1,4 prosent ( minus 3,0 prosent). Nedgangen i opplag kompenseres av sterk vekst på nett og mobil, og de totale brukerposisjonene er ytterligere styrket i 1. kvartal. Polaris Medias nettsteder har i 1. kvartal over 1,2 millioner unike brukere ukentlig som er 12 prosent høyere enn samme periode i 2011. Konsernet har over 150.000 ukentlige brukere på mobil som er en økning på 78 prosent fra 2. kvartal 20111 til 1. kvartal 2012.

Øker egenkapitalen
Konsernets felles målinger på mobil startet i 2. kvartal 2011, og omfatter mediehus med mobiltilpassede sider Polaris Media har en solid finansiell kapasitet, og konsernets finansielle posisjon er ytterligere styrket i 1. kvartal. Netto rentebærende gjeld utgjør 1,4x EBITDA siste 12 måneder (1,5), og egenkapitalandelen er økt til 40 prosent (37,2 prosent). Dette er før utbyttet for 2011 som forventes utbetalt i juni.

- Resultatene fra 1. kvartal gjør at vår finansielle stilling er styrket og det gir økte muligheter for videre satsninger, utvikling og strukturelle grep, kommenterer Koch i pressemeldingen.

Schibsted solgte Polaris-aksjer
Schibsted Media Group hadde siden 2009 en avtale med det svenske meglerhuset SEB Enskilda om tilsvarende 36,3 prosent av aksjene i Polaris Media, men denne avtalen løp ut i september i fjor. Dermed var Schibsted nødt til å selge aksjer. Samtidig sikret SEB Enskilda seg muligheten til å selge aksjene tilbake til Schibsted om om et år. Schibsted på sin side har imidlertid ikke noen rett på å kjøpe tilbake aksjene igjen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere