Tre av fire har skrotet Se og Hør

Foto: Tommy H. S. Brakstad

Salgstallene i fritt fall for kjendismagasinet.

15.12.13 12:27

Det er lenge siden glansdagene for ukebladet. På topp i 2002 hadde Se og Hør et opplag på 425.000 eksemplarer.

Etter hva Nettavisen NA24 erfarer solgte fredagsutgaven for to uker siden «bare» rundt 120.000 eksemplarer. En nedgang på hele 71 prosent.

Det er ned fra et opplag på 157.000 eksemplarer i 2012.

Har bremset nedgangen

Sjefredaktør Ellen Arnstad kan ikke kommentere slagstallene. Hun viser til regler om offentliggjøring av opplagstall.

- Vi kommenterer ikke konkrete tall gjennom året, men når det gjelder tendensen for Se og Hør etter at jeg satte meg i sjefredaktørstolen i november i fjor, så har Se og Hør bremset nedgangen både på tirsdag og weekendutgaven, sier Arnstad til Nettavisen.

Hun understreker at salgstallene vil alltid svinge mellom utgaver.

- Spesielt for et aktualitetsmedium som Se og Hør, og vi har hatt perioder dette året som vi er meget godt fornøyd med, og der det har vært salgstall som har vært bedre enn fjoråret.

Vil ikke kutte utgave

Tall for den samme uken viser at fredagsutgaven heller ikke gjør det spesielt bra. Om lag 70.000 solgte eksemplarer. Til sammenligning var opplaget på den samme utgaven i 2012 nesten 80.000 eksemplarer.

- Vurderer dere å kutte til én utgave i uken?

- Vi vurderer ikke å kutte til én utgave i uken. Se og Hør er fortsatt det bladet i Norge som er suverent størst, sier hun.

Vil få folk til å klikke

Aller Media, som eier Se og Hør, har avvikende regnskapsår, og regnskapsåret 2013 ble avsluttet 30. september i år.

- Vi leverte meget gode resultater. Vi har også satset på abonnement på tirsdagsutgaven av Se og Hør i dette året, og det har gitt gode resultater og vi kommer derfor til å fortsette å jobbe i alle kanaler.

Foto: NTB Scanpix

Hun forteller at merkevaren Se og Hør har aldri hatt flere lesere.

- De siste tre månedene så har Seoghør.no etter redesign og omlegging satt solide rekorder på både desktop og mobil, og der vi ser en økning på nærmere 30 prosent på desktop og en dobling på mobil! Vi har 685.000 unike brukere i uken på nett og over 300.000 på mobil, sier Se og Hør-redaktøren og fortsetter:

- Vi står midt i en medierevolusjon som også angår Se og Hør. Fra én gang i uken på papir til to ganger per uke, samt satsing på digitale plattformer, betyr at en av Norges største mediemerkevarer er midt i en transformasjon, og jeg er imponert over redaksjonen som på kort tid er blitt multimedial. Vi setter stadig rekorder på digitale flater og har mange spennende planer fremover - og det er ingen tvil om at papirutgavene fortsatt er kjernen i vår virksomhet.

Kjøper du ukeblad? Si din mening i kommentarfeltet!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag