*Nettavisen* Økonomi.

Treffer nett i blinken

Nettavisene er hete som aldri før.

08.03.07 12:42

Det er nisjeavisene og de med gode samarbeidspartnere som vil klare seg best fremover, spår mediefolk.

NA24 – din næringslivsavis

Bare det siste året har det dukket opp over syv nye nettaviser som nå markerer seg på TNS Gallups Metrix liste.

Blant de aller ferskeste er iOslo, som samarbeider med TV 2 Nettavisen, ABCnyheter, eid av Startsiden, og Avis2.

Marked for nettaviser
Ifølge iOslo-gründer Henrik Færevåg er det et marked for nettavisene som nå dukker opp. Likevel tror han ikke alle avisene vil klare seg like godt.

- Det er et marked for nettavisene blant annet fordi papiravisene etterhvert vil forsvinne. De fleste under 40 år leser mer nettavis enn papiravis, og det er jo denne gruppen som er mest attraktiv for annonsørene, sier han til NA24 Propaganda.

Færevåg tror de avisene som vil klare seg er de som tjener mer penger enn de bruker.

- Kommersielle nettaviser vil det nok ikke bli så mange av da de ofte trenger samarbeidspartnere. Vi hadde nok for eksempel ikke vært der vi er i dag dersom vi ikke hadde fått til et samarbeid med TV 2 Nettavisen, sier han.

Forrige ukes Metrix-tall viser at iOslo hadde totalt 191 437 unike brukere.

Nisjesteder viktig
Også Arne Inge Christophersen, medierådgiver og administrerende direktør i Initiativ Universal, mener det er et marked for nettavisene. Han tror også at nisjeavisene blir noe av det mest sentrale fremover.

- Det er plass til veldig mange nisjeaviser. Selv om de har få brukere så er disse homogene. Bare ta foto.no som eksempel. Det er et nettsted for fotointeresserte som har holdt på i over ti år, dermed er det også et must for de som selger fotoutstyr å ligge på denne nettsiden, sier han.

Christophersen mener det blir urettferdig å sammenligne de små nettavisene med de store som VG Nett og Dagbladet.no.

- Gode aktører består av nettsteder der folk kan legge ut «egne nyheter», og som dermed scorer høyt og får kommet seg opp på redaksjonelle forsider. Det som blir interessant fremover er hvordan alle disse ulike nettstedene skal greie å markedsføre seg og tjene penger, avslutter han.

Gammeldags annonsemodell
Arne H. Krumsvik, stipendiat ved journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo, mener norsk nettannonnsering følger en litt gammeldags modell, og at det er med på å skape et marked for nettavisene.

- Annonnsemarkedet er slik at man kjøper plass for en dag, en uke eller en måned og så videre. Dermed blir ofte mange av annonnseplassene utsolgt. Etterspørselen har dermed blitt større enn tilbudet.

Han tror også nordmenns vane med å gå inn på forsiden til et nettsted, lese en sak for så å gå tilbake til forsiden, er med på å gjøre det enklere for nettaviser å etablere seg.

- Mange av de nye nettavisene har på denne måten fått koblet seg opp til en større nettside. Det samme gjelder når større aktører lager egne nisjeaviser, det blir mye enklere for de å slå gjennom. De uten etablerte samarbeidspartnere får det litt tøffere, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.