NA24.no

Trøndere i vinden

Foto: Montasje
Nytt design og fortsatt vekst.

Mediehuset Trønder-Avisa kan igjen vise til en solid opplagsutvikling. Konsernets lokalaviser har vekst i opplaget, skriver avishuset i en pressemelding.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Men dagsavisa Trønder-Avisa har en liten nedgang på 126 aviser eller 0,5 prosent.

- Vi er meget godt fornøyd med opplagsutviklingen på papiravisene i konsernet, sier sjefredaktør og administrerende direktør Arve Løberg i meldingen.

I tillegg til veksten i lokalavisene startet konsernet like før jul «Lokalavisa for Namdalseid og Verran» som etter to måneders drift har knapt 1.200 abonnenter.

- Løssalg betydelig redusert
Steinkjer-Avisa som utkommer i fylkeshovedstaden hver fredag er opplagsvinner med en vekst på 312 aviser per dag. Det betyr at totalopplaget ved årsskifte var 4.229 som er en økning på 8 prosent. Inderøyningen hadde en vekst på 73 eksemplarer eller 3,8 prosent og hadde ved årsskifte 1.980 aviser.

Ytringen, som ikke er heleid av Trønder-Avisa, hadde også en vekst på 8 prosent og har nå 3.610 aviser per dag, som tilsvarer en vekst på 266 eksemplarer.

- Trønder-Avisa har praktisk talt det samme opplaget i dag som for seks år siden, 58 aviser mindre enn i 2002, og det bør vi være meget godt fornøyd med. Abonnementstallet har hatt en betydelig vest i denne perioden, mens løssalget er redusert betydelig, sier sjefredaktør Løberg.

Han understreker at Trønder-Avisa de seks siste årene har tatt markedsandeler i dagsavismarkedet i Nord-Trøndelag fordi de fleste andre dagsaviser i den samme perioden har hatt en betydelig nedgang. De største konkurrentene i dagsavismarkedet i fylket er Adressa og NA som har hatt en nedgang på henholdsvis 11 og 5 prosent siden 2002.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Kjøper fra Adressa
Trønder-Avisa lanserte forrige uke en ny nettutgave som har fått meget god mottakelse i markedet.

- Trønder-Avisa har de siste årene benyttet SAXoTECH Online som publiseringsverktøy på nett. Selv om man benytter Saxo som redaksjonelt system for papirutgaven, og har vært godt fornøyd med det, har man lenge slitt med Online-versjonen. Derfor besluttet vi i fjor å skifte til Escenic. Samtidig besluttet vi å skifte hostingleverandør til Adresseavisen, sier Løberg til NA24 Propaganda.

- Vi har skrevet en hosting- og utviklingsavtale med IT-avdelingen i Adressa, som gjør at mye av vår it-utvikling vil bli ledet fra mediehuset på Heimdal. Vi har tidligere kjøpt abonnementssystemet Alda fra Adressa og plassert abonnementsserveren også på Heimdal.

Det nye designet er laget i samarbeid mellom egne webutviklere og ressurspersoner fra IT-avdelingen i Adressa.

- Vi mener at Escenic er et mye bedre og mer fleksibelt publiseringsverktøy enn Saxo Online. Samtidig har vi laget en design som passer inn i forhold til det Polaris-nettstedene ellers velger. Det betyr at det er lettere å samkjøre annonsesalg og booking av annonser.

Trønder-Avisa kjøper også samme løsning for levende bilder som Adressa og HTG-avisene skal ha.

I fjor hadde avisa 3.8 mill. kroner i annonseinntekter på nettutgaven.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere