NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: AFP

Tror ikke på Facebook og Twitter

Sist oppdatert:
Norske bedriftsledere har ingen tro på sosiale medier som salgskanal.

Det kommer frem i en landsomfattende bedriftsundersøkelse som Norsk Møteforum har gjennomført blant 650 personer innen B2B-markedet, ifølge en pressemelding.

- Selv om halve Norges befolkning befinner seg på Facebook, viser undersøkelsen at sosiale medier har en lang vei å gå før disse mediekanalene blir en effektiv salgskanal for det brede laget av bedriftsmarkedet. I hvert fall om du sammenligner sosiale medier med personlig møter, telefoni og e-post, sier daglig leder Jens Wahlberg i Norsk Møteforum.

Kun 5 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at sosiale medier er en viktig salgskanal. Tilsvarende mener 87 prosent av de spurte at personlige «ansikt til ansikt» møter er det som fungerer best i salgsøyemed. I den videre rangeringen følger telefoni og e-post med en svarprosent på henholdsvis 73 prosent og 43 prosent.

For de ulike aldergruppene foretrekker noen flere yngre enn eldre telefoni, men for alle aldersgruppene rangeres ansikt til ansikt høyest.

- Det er også oppsiktsvekkende at annonsering og direkte markedsføring (DM) scorer så lavt, med en andel på kun 26 prosent. Dette kan forklare hvorfor mange mediehus dessverre sliter med fallende annonseinntekter, sier Wahlberg.

Undersøkelsen viser også at annonseringens betydning øker i takt med bedriftenes størrelse, mens betydningen av e-post minker jo større bedriften blir.

Personlige møter scorer, uavhengig av bedriftens størrelse, høyest.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere