*Nettavisen* Økonomi.

Tror på nullvekst i 09

Institutt for reklam och mediestatik (IRM) tror på svakere vekst i år og flat utvikling i 2009.

07.08.08 11:34

IRM skriver i en melding at de ser en stagnasjon i veksten i annonsemarkedet og opprettholde vekstanslaget for i år på 3,2 prosent.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Neste år blir det ifølge IRM full stopp i veksten. Anslaget for årets reklameomsetning i Sverige setter IRM til 32,8 milliarder og de regner med at resultatet blir det samme neste år.

Tror nettet vil ta andeler
IRM skriver at det er nettet som driver veksten og at dagspressen i deres prognose vil oppleve en svakere vekst enn resten av mediemarkedet.

- Strammere mediebudsjetter i 2009 bedømmes til å være fordelaktig for de digitale mediene som tilbyr målgruppetilpasning og målbarhet til lav produksjonskostnad. Det taler for en fortsatt sterk økning for internettannonseringen som i vår prognose vil få en tosifret vekst, skriver IRM i meldingen.

Nettet blir nest størst
I prognosen for 2009 spår IRM at nettet vil ta over plassen som nest største annonsekanal etter dagspresse. TV som i dag har denne posisjonen spås å få en markedsandel på 14,4 prosent, mens internett ventes å vokse til en markedsandel på 16,8 prosent.

Avis, fordelt på storbyaviser, region- og lokalaviser samt gratisaviser spås en sammenlagt markedsandel på 31 prosent.

Her kan du se IRMs annonseprognose for 2009:

Klikk på bildet for å forstørre.

(Markedsandeler kategorier, det svenske annonsemarkedet)

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.