NA24.no

Tungt for Se og Hør

Sist oppdatert:
Har du sett og hørt på maken til tilbakegang?

Se og Hør opplever en tilbakegang i salget på 10 prosent, skriver Finansavisen. I en melding fra bladet torsdag morgen heter det at i perioden fra 2004 til og med 2007 har bladet redusert sitt opplag med 11,4 prosent. Dette er perioden etter at Se og Hør la om fra én til to utgaver i uken. Ser vi på ukepressen totalt sett, er det fortsatt slik at nesten hvert fjerde ukeblad og magasin som selges i Norge er et Se og Hør.

Ansvarlig redaktør Odd Johan Nelvik vil ikke bekrefte tallene for sist år, som skal offentliggjøres sammen med resten av medietallene torsdag.

NA24 Propaganda - Norges ledende medienettsted

Nelvik sier til Finansavisen at han tror ikke den meget kritiske boken til Håvard Melnæs har hatt innvirkning. Derimot mener han at veksten i Se & Hørs nettjeneste, Seher, har slått inn.

- Ja, vi gjør helt sikkert det. Det viser markedsundersøkelsene våre også. Men vi har ikke noe valg. Vi kan ikke overlate kjendisstoff på nett til alle andre og da er det noen som får nok kjendisstoff på nettet, sier Nelvik til Finansavisen.

Om Melnæs' bok sier Nelvik dette:

- Nei, den har ikke hatt stor effekt ut fra det vi greier å forstå. Ingen av våre undersøkelser viser det bortsett fra noen uker akkurat da den kom, men da hadde vi selvfølgelig mye annet å gjøre. Alle store medier har gått tilbake. Det er de store mediene som henvender seg til massene som taper terreng til nisjemedier og til nettet, sier Nelvik.

Opplags- og lesertallene for 2007 viser at aldri før har så mange lest kjendisnyheter fra Se og Hør. To ukentlige utgaver på print samt en vesentlig satsing på www.seher.no har gitt gode resultater, skriver bladet i en melding. Nettsatsingen har så langt gitt cirka 450.000 unike brukere pr. uke, og med nesten 2 millioner lesere av Se og Hør printutgaver pr. uke betyr det at Se og Hør hadde rekordmange 2,4 millioner lesere pr. uke i 2007, ifølge tall fra Synovate.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere