NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
(SCANPIX)

TV 2 håver inn millioner

Sist oppdatert:
Og A-pressen har grunn til å glise.

Den nybakte konsernsjefen for A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, kan glede seg over sterke resultater i andre kvartal. Særlig TV2 leverer knallsterkt.

A-pressen eier TV-kanalen sammen med Egmont, etter at Schibsted solgte seg ut for noen år siden. De to eierne kan glede seg over at TV2-sjef Alf Hildrum har fått skikkelig skikk på TV-kanalen. I andre kvartal endte TV2 driftsresultat på sterke 146 millioner kroner. Så langt i år har TV-kanalen håvet inn 252 millioner kroner. Dermed runder TV2 en halv milliard på bunnlinjen i år.

- Reklamesalget har vært veldig bra så langt i år, men nå ser veksten ut til å flate litt ut. Liklevel kan vi nok slå fast at TV 2 ser ut til å gå mot et nytt svært godt år, sier administrerende direktør og sjefredaktør Alf Hildrum i en melding.

Hvis det neste halvåret blir like godt som det første, vil TV 2 for første gang passere 3 milliarder i driftsinntekter i 2011.

- Gode økonomiske resultater gir oss mulighet til å satse mer og satse nytt, ikke bare på tv-kanalene våre men også på de mange andre medieproduktene til TV 2, sier Hildrum.

Sterk på alle områder
A-pressen kan imidlertid melde om fremgang på alle områder.

Brutto driftsresultat endte på 197 millioner kroner, med en EBITDA-margin på 15,5 prosent. Resultatet er det nest beste konsernet noen gang har hatt.

Det er Digitale Medier og TV 2 som har størst fremgang sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, men alle forretningsområdene har en god utvikling.

- Vi er veldig godt fornøyd med resultatet i 2. kvartal. Vi har god kostnadskontroll, samtidig som vi investerer mer i de lokale posisjonene våre. Den digitale framgangen vi så tidligere i år fortsetter i 2. kvartal, med en inntektsvekst på hele 30 prosent i kvartalet, skriver konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i meldingen.

Satser mer
Konsernets inntekter øker med 7,3 prosent i 2. kvartal. Avisene har en inntektsvekst på 4 prosent, mens TV 2 viderefører den gode utviklingen med en vekst på 18,6 prosent. Trykkerivirksomhetene både i Norge og Russland har en inntektsvekst som er preget av økte papirpriser, men har likevel en god underliggende utvikling og økt bruttofortjeneste.

Annonseinntektene for konsernet samlet øker med 5,6 prosent i 2. kvartal. Lokalavisene har en underliggende vekst i papirannonseinntektene på 1,2 prosent, mens TV 2 AS har en vekst i tv-reklameinntektene på 6,7 prosent i kvartalet. De samlede nettinntektene for konsernet utgjør 88 millioner kroner i 2. kvartal. For A-pressens lokalmedievirksomhet utgjør nettinntektene nå 15,4 prosent av de totale annonseinntektene.

Konsernets kostnader øker med 7,8 prosent i 2. kvartal. Økningen skyldes hovedsaklig ny virksomhet, økt produksjon i de russiske trykkeriene og økte kostnader i TV 2 knyttet til nysatsninger som Premier League og Bliss. Økt papirpris og offensiv satsning på de lokale posisjonene gir også et høyere vareforbruk i avisene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere