NA24.no

TV 2 Sumo lanseres på iPad

- Lanseringen er etterlengtet blant iPad-brukerne.

TV 2 melder at Sumo nå er lansert for iPad i Apples AppStore. TV 2 Sumo er Skandinavias største kommersielle web-tv-tjeneste, målt etter antall abonnenter.

Nettjenesten består av et omfattende programbibliotek med TV 2-programmer som brukerne kan se hvor de vil og når de vil, samt alle TV 2s tv-kanaler. Alle som er abonnent allerede vil få tilgang til TV 2 Sumo på iPad uten noen ekstra kostnad. Applikasjonen kan lastes gratis ned fra AppStore. Nye abonnement kan kjøpes via TV 2 Sumo sine nettsider.

- iPad er velegnet for levende bilder. Derfor tror vi denne lanseringen er etterlengtet blant iPad-brukerne. Det blir enkelt å navigere i det nye brukergrensesnittet, som er spesialutviklet for iPad, sier direktør for TV 2 Multimedia, Hege Kosberg. Den nye iPad-utgaven er utviklet av TV 2 i samarbeid med Reaktor, Vizrt-selskapet Adactus og det nye TV 2-eide teknologiselskapet Vimond Media Solutions.

TV 2 Sumo for iPad vil på lanseringstidspunktet ikke inneholde like mange tv-programmer som den ordinære tjenesten, men målet til TV 2 er at tilbudet skal utvides. Alle TV 2s storsatsinger er med fra starten av, blant annet Senkveld, Farmen, Norske Talenter, Hotel Cæsar, Torsdag kveld fra Nydalen og Undercover Boss Norge. TV 2 Sumo for iPad inneholder programmer for hele familien, også barne-tv-suksesser som Elias og Vennebyen. Funksjonaliteten skal videreutvikles gjennom programvareoppdateringer.

Egenutviklet teknologi
TV 2 var svært tidlig ute med satsing på web-tv. TV 2 Sumo ble etablert for elleve år siden. Den selvutviklede teknologien bak TV 2 Sumo er blitt eksportvare som blant annet er tatt i bruk av svensk TV 4. TV 2 Sumo viser stadig mer innhold i HD-kvalitet, og har ambisjon om å bli integrert på enda flere små og store skjermer.

- Har du først et abonnement på TV 2 Sumo, ønsker vi at du skal kunne bruke det på flest mulig av skjermene dine, uten at det skal koste deg noe ekstra. Vi har mange lanseringer på trappene, uten at jeg vil røpe detaljer nå, sier Hege Kosberg.

Vellykket satsing på Sport
Sportsinnholdet på TV 2 Sumo er allerede gjort tilgjengelig for mobiltelefoner og iPad

- TV 2 Sumo har virkelig slått an hos sportsinteresserte i Norge. TV 2 Sumo er nå den nest største distributøren av TV 2 Barclays Premier League. Det viser at nettdistribuert tv allerede er blitt stort i Norge. I løpet av fjoråret økte antall abonnenter på TV 2 Sumo med hele 34 prosent, sier Hege Kosberg, som ikke vil røpe det totale antall abonnenter i TV 2 Sumo av konkurransemessige grunner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere