NA24.no

TV 2 tjente 490 millioner

Foto: Håkon Mosvold Larsen (Scanpix)
Sist oppdatert:
Det beste resultatet i TV 2s historie.

Mediehuset TV 2 hadde et resultat før skatt på 490 millioner kroner i 2011. Driftsresultatet ble på 407 millioner kroner. Dette er det beste økonomiske resultatet i TV 2s historie.

- Hovedforklaringen på det gode resultatet er vår satsning på godt og unikt innhold på flere kanaler og plattformer, sier sjefredaktør og administrerende direktør, Alf Hildrum i en pressemelding.

Mediehuset TV 2 oppnådde i 2011 en omsetning på 3.197 millioner. Driftsinntektene for 2011 er de høyeste i selskapets historie. Veksten er på 493 millioner fra fjoråret, noe som tilsvarer en vekst på 18,2 prosent.

- Utviklingen fra tv-kanal til mediehus har vært tidkrevende, kostnadsdrivende og risikofylt. Men i 2011 har denne strategien gitt gode resultater. I tillegg er jeg spesielt godt fornøyd med at allmennkringkasteren TV 2 har markert seg så sterkt som formidling av viktige hendelser siste året, sier Hildrum i meldingen.

God reklamevekst
2011 ble et meget godt år for TV 2 der markedsutviklingen for reklame har vært positiv og veksten i TV 2s reklameinntekter er på 11,5 prosent. Reklameinntektene utgjorde 1.948 millioner som er opp 200 millioner kroner fra 1.748 millioner året før. Andre inntekter, som omfatter brukerbetaling og distribusjonsinntekter økte med 292 millioner, fra 956 til 1.248 millioner kroner. I 2011 hadde TV 2 over en kvart milliard kroner i digitale inntekter.

- Vi er et mer og mer lønnsomt mediehus, driftsresultatet er 21,4 prosent bedre enn i fjor sier økonomidirektør Maria Borch Helsengreen.

- TV-reklame vokser dobbelt så raskt som de andre mediene fordi levende bilder står sterkere enn noen gang, sier hun videre. Samtidig ser vi også at vi har en økning i inntektene fra nettreklame på 53 prosent.

Samlede driftskostnader på 2.790 millioner kroner har økt med 421 millioner kroner i forhold til 2010. Denne veksten skyldes hovedsakelig en hel sesong med fotball i Premier League-kanalene til TV 2, i tillegg til en økt satsing på programinnhold i alle våre kanaler.

- Gode resultater skaper rom for å fortsette formidling av de viktigste norske øyeblikkene. Vi skal nå bruke inntektsveksten på fortsatt å være best på seer- og brukeropplevelser som Norge må få med seg, sier Hildrum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere