Etter det Kampanje erfarer har TV 2 og Monster signert en avtale med det amerikanske fjernsynsnettverket NBC om opsjon på TV-programmet «The Stream».
NBC produserer underholdnings- og nyhetsprogrammer for et nettverk bestående av over 200 tv-stasjoner i USA.
Sangkonkurransen «The Stream» er et norskutviklet konsept, som Monster Entertainment står bak. Utviklingen er i samarbeid med TV 2, Spotify og plateselskapene Sony, Universal og Warner. I spissen står musikerne og artistutviklerne Marion Ravn, Espen Lind og Cato Sundberg. Konseptet går ut på at de sammen skal finne Norges største artist. Spotify er også med på å streame artistene. Til slutt opptrer artistene på TV, men artistene signeres før de går inn i finalerundene.
TV 2 har ikke kommentert salget overfor Kampanje.
Avisen hevder at en sesong med «The Stream» koster rundt 20-30 millioner kroner i Norge. I USA kan en tilsvarende produksjon fort beløpe seg til 20-30 millioner dollar. Dersom programmet går i produksjon, så vil TV 2 og Monster og eventuelt distribusjonsselskapet Nordic World kunne hente ut rundt 5-7 prosent i en såkalt formatavgift, skriver Kampanje.
Hvis en amerikansk produksjon har en pris på rundt 200 millioner kroner, kan TV 2 med seks prosent formatavgift innkassere 12 millioner kroner.