NA24.no

TV mister reklameandeler

(Foto: Scanpix/Illustrasjon)
Reklameomsetningen på TV øker, men andelen i markedet blir mindre.

Det viser statistikken fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MiO).

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Nettvekst
Ifølge MiOs siste mediebarometer for august øker reklameomsetningen fra mediebyråene med 12,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Det spesielle er at også kino- og radioreklame øker så langt i år. Disse kanalene har den senere tid opplevd tilbakegang.

- Jo, men i et marked som er i så kraftig vekst skal jo alle kanalene vokse. Det er jo også en glidning mot digitale medier som tar større andeler enn tidligere. Nettet har jo gang på gang vist at kanalen tar andeler og den takten fortsetter. Da bør jo de andre kanalene og ta andeler, men det er jo et digitalt skifte, sier styreleder i MiO, Arne-Inge Christophersen, til NA24 Propaganda.

Frem overalt
Statistikken viser også at samtlige mediekanaler mediebyråene benytter seg av går frem. Av de rendyrkede mediekanalene, målt i prosent, er det internett som øker omsetningen med 40,3 prosent i perioden.

Internett har så langt i år økt omsetningen med nesten 140 millioner så langt i år sammenlignet med i fjor. Totalt har mediekanalen omsatt for 481 millioner kroner og har klart etablert seg som landets tredje største reklamekanal etter TV og dagspressen.

Mister andeler
TV er landets største reklamekanal og har så langt omsatt for 1, 455 milliarder kroner, det er en økning på 3,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig mister TV andeler i det totale reklamemarkedet. Mens mediekanalen denne perioden i fjor hadde 34,1 prosent er andelen i år 31,3 prosent.

- At TV mister andeler skyldes rett og slett at de har hatt problemer med å levere seere. Kanalene har i mange uker gått helt fulle, det har ikke vært flere kommersielle seere å selge, og da er det klart at når nettet vokser så kraftig forringes markedsandelene til tv-kanalene, forklarer Christophersen.

Styrelederen tror likevel at andelen til tv-mediet vil øke ettersom høsten skrider frem.

- Men det tror jeg endres i høst og vi vil se en annen situasjon i forhold til varelagrene. Det skyldes rett og slett at høsten er bra tv-tid. Dessuten har de satset tungt på program og det tror jeg kan gi resultater, sier han

Avis øker
Internett har til sammenligning 10,4 prosent av markedet. Det er et godt stykke opp til den nest største og mest tradisjonsrike reklamekanalen, dagspressen.

Avisene økte omsetningen med 9,4 prosent til 1,5 milliarder kroner. Også dagspressen har mistet markedsandeler så langt i år og går tilbake 0,8 prosent.

Christophersen er sikker på at mediekanalen har langt tid foran seg.

- Ja, det er ingen tvil om at de har det. Det er Norges nest største kanal og vil være det i lang tid fremover. Det de klarer å ta ut er at de ikke går fulle for reklame. Reklamekjøperne går ikke til utendørs og dermed blir det enorme tall i kroner og øre. Det kan også være tilfeldigheter i form som innstikk og endringer i avisformatene til tabloid.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere