TV2 skal ikke vise hele «Farmen»

Foto: elin reitan (Mediehuset Nettavisen)

Alf Hildrum vil tvinge seerne over på nett.

BERGEN (NA24): Senere i år vil en ny sesong av TV2-suksessen «Farmen» rulle over skjermen.

Dette er det niende året realityserien sendes på TV2, men i år har Norges nest største kanal gjort en vri på måten de presenterer innholdet i serien som nærmest tvinger TV-seerne over til konsernets nettside.

- Vi skal lage et eget «Farmen»-program for internett, som på ett tidspunkt løper sammen med TV-produksjonen. Man må da følge med på begge plattformer, for det som vises på internett er noe annet enn det som blir distribuert på vanlig TV, sier TV2-sjef, Alf Hildrum, når vi møter han under kanalens høstlansering i Bergen tidligere denne uken.

- Må gjøre ting på en annen måte
I fjor hadde det omtalte programmet et snitt på 870.000 seere på mandager, 808.000 seere onsdager og 950.000 seere i snitt på lørdager. Av disse tallene å dømme er det mye som tyder på at det vil bli svært lønnsomt for TV2 å trekke denne gruppen over på sine nettsider.

- Folk vil se video på en annen måte. Du kan ikke bare legge over innholdet fra TV-stasjonen. Det er ikke sånn det fungerer. Du må gjøre ting på en annen måte og der er vi i prosess hele tiden, sier Hildrum, som opplyser om at kanalen vil gjøre betydelig mobile aktiviteter rundt store programmer som «The Voice» og «Skal vi danse».

Innholdet på TV2.no vil være en egen produksjon som skjer på siden av tv-produksjonen.

- Det viktigste for oss er å ta vår kompetanse og vårt innhold over på nye plattformer, sier Hildrum.

- En fordel for TV2
Medieekspert mener det er vanskelige å anslå verdien av TV2-stuntet.

- Det er vanskelig å si hva de tjener på dette. Det er nok heller slik at de ønsker å bruke store egenproduksjoner til å teste hvordan de kan bruke alle sine kanaler, både lineære og digitale. TV2 ser jo at mange, særlig unge, ser TV mer på PC/Mac og mobile enheter, og vil dermed øke tilbudte flater der deres programmer kan sees, sier Morten Wiberg, TV & Radio-sjef, i Mediebyrået Carat, til Nettavisen NA24.

TV-eksperten mener videre at det vil bli uproblematisk å få deler av TV-publikummet over på den mobile plattformen, mens andre seere fortsatt vil se TV kun på gammelmåten.

- Dette er jo ikke noe nytt, blant annet TV3 har gjort dette med hell med «Paradise Hotel» i flere år. Yngre mennesker vil i større grad benytte seg av denne muligheten, noe som er en fordel for TV2, da programmet på TV vil ha ett relativt voksent publikum, sier Wiberg, som ikke mener det er spekulativt av TV2 og utviklet et TV-konsept som krever at seerne må besøke nettsiden for ikke å få en brudd i handlingen.

- Det er helt i tråd med utviklingen at TV2 nå tilbyr mer stoff på sine digitale flater, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

- Trendskifte i 2013
Dagen før avsløringen hadde Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen proklamert at NRK vil satse mer på de mobile plattformene, en direkte respons på resultatene fra TNS Gallups Interbuss-undersøkelse som viser at det blir stadig flere som bruker datamaskiner, mobiler og nettbrett til å se på TV.

- Vi har hatt et trenskifte i 2013, og folk ser mindre på tradisjonell TV og mer på video på åpent internett. Nå går vi inn i en periode hvor ikke bare vi, men også NRK og dels de mindre kanalene, investerer mye i norske programmer - og det blir veldig spennende å se hva TV-seerne gjør da. Den lange trenden er at det skjer en gradvis overflytting fra vanlig TV-seeing og tradisjonell broadcasting til internettdistribuert innhold, og da må vi være der, sier Hildrum.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Elin Reitan

- Mindre gullgruver
Å lage norsk innhold er dyrt, og det er ingen hemmelighet at TV2, i likhet med mange andre kanaler, bruker mer penger på å lage programinnhold nå enn før.

- Det blir mindre og mindre av såkalte gullgruver, og det er en del av utfordringen vår. I gamle dager så var innkjøpte programmer og serier gullgruver fordi de var billige og hadde høy rating. I den konkurranse som man ser nå, i alle fall i høysesong, så må du ha norsk- eller skandinaviskproduserte programmer på menyen, og de er dyre, sier HIldrum.

- Heldigvis er det sånn at norske programmer blir foretrukket av norske seere, hvis ikke hadde vi blitt utkonkurrert av de store systemene. Jeg sier ikke at amerikanske TV-seere ikke ses på, men de store volumene i konsum de er på NRK og TV2 norskproduserte programmer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.